Onderzoek

Steeds meer onderzoeken tonen aan hoe belangrijk de natuur is voor de ontwikkeling van kinderen. Van betere concentratie en creativiteit tot een sterker immuunsysteem en een verbeterd gevoel van welzijn – de voordelen van tijd doorbrengen in de natuur zijn ongekend. Toch is de realiteit dat veel kinderen tegenwoordig te weinig buiten spelen. Daarom zetten wij ons in voor natuurinclusief onderwijs en natuurbeleving, zodat kinderen weer in contact komen met de natuur en de vele voordelen ervan ervaren. Op deze pagina bundelen we onderzoeken die de positieve effecten van de natuur op kinderen aantonen, zodat we samen kunnen werken aan een toekomst waarin alle kinderen de natuur als vanzelfsprekend onderdeel van hun leven ervaren.

Buitenles in het basisonderwijs

Ter gelegenheid van het tienjarig jubileum van de Nationale Buitenlesdag hebben we in 2025 opnieuw onderzoek laten doen naar het geven van buitenles. In 2016 heeft DUO Onderwijsonderzoek & Advies dit onderzoek voor het eerst uitgevoerd onder leerkrachten. Maar zien we al vooruitgang? Jazeker! Het recente onderzoek laat bijvoorbeeld zien dat het aantal buitenlessen in de afgelopen jaren flink is gestegen. Dit betekent niet alleen dat er meer belangstelling is voor buitenlessen, maar ook dat dit gewoon kan. Zo wordt er door 77% van de meesters en juffen weleens buiten rekenles gegeven. En door 65% weleens taalles. Benieuwd naar de belangrijkste resultaten?

Het effect van natuur op kinderen

Beetje natuur, grote invloed

Een klein beetje groen blijkt al verrassend veel invloed te hebben!

Speelnatuur en veiligheid

Hoe kan speelnatuur op een veilige manier worden vormgegeven?

Groene kansen voor de jeugd

Op zeven verschillende thema’s wordt stand van zaken onderzocht, kansen belicht en suggesties gedaan.

Het effect van natuur op de gezondheid van kinderen

Kinderen zitten uren gekluisterd aan schermen en spelen te weinig buiten. Hoe keren we dit tij? Dit rapport is een handreiking.

Natuurintelligentie (NQ)

Meer dan de helft van alle kinderen uit de bovenbouw van de basisschool blijkt zich niet verbonden te voelen met de natuur en heeft ook weinig praktische vaardigheden om die verbinding te maken. Vooral kinderen zonder tuin en kinderen die met hun ouders of school weinig natuuractiviteiten ondernemen scoren laag. Terwijl kinderen die opgroeien met de natuur, gezonder, gelukkiger en creatiever zijn dan leeftijdsgenootjes. Hoe keren we dit tij?

Verkenning buitenspelen

Deze verkenning biedt een overzicht van wat bekend is over buitenspelen door kinderen in Nederland (0-12 jaar) en het daarop gerichte beleid door middel van analyses van beschikbare databronnen, buitenspeelbeleid op lokaal en nationaal niveau en in andere landen.

Groene schoolpleinen

Een groen schoolplein kan een belangrijke rol spelen in het effect van natuur op kinderen.

Whitepaper: De waarde van een natuurrijke, gezonde buitenruimte rond scholen

In onderstaande whitepaper lees je wat de effecten zijn van een groen schoolplein op de klimaatbestendigheid en biodiversiteit van de omgeving, maar vooral op de ontwikkeling van kinderen, hun band met de natuur én de kwaliteit van het onderwijs.

Meer onderzoek naar groene schoolpleinen

Het schoolplein als beweeg- en leerplein

Kom meer te weten over de voordelen en kansen voor het schoolplein als beweeg- en leerplein. Ontdek welke factoren bewegen, spelen en leren bevorderen. Niet alleen op het gebied van de inrichting, maar ook bij het gebruik en de organisatie hiervan.

Gezonde schoolpleinen

Vanuit het project Speelse & natuurrijke schoolpleinen zijn feiten en cijfers verzameld omtrent bewegen en buitenspelen, een groene omgeving en gezonde ontwikkeling van de jeugd. Deze cijfers tonen kort maar krachtig aan dat een gezond schoolplein een waardevolle aanvulling is op de leefomgeving van kinderen.

Verandering van speelgedrag op een groen schoolplein

Lees in deze casestudy van de gemeente Rotterdam hoe het ombouwen van een grijs naar een groen schoolplein de gebruikswaarde, belevingswaarde en attractiewaarde laat toenemen.

De 'leer'kracht van groene schoolpleinen

Tijdens het vierjarige onderzoeksproject De ‘leer’kracht van groene schoolpleinen is in kaart gebracht wat het effect is van groene schoolpleinen voor de ontwikkeling van kinderen op de basisschool.

Nature as Co-teacher

Dit proefschrift richt zich op de ondersteunende functie van de natuur voor de taalontwikkeling van kinderen in het vroegste onderwijs.