Speelse & natuurrijke schoolpleinen

Steeds meer kinderen, leerkrachten en ouders hebben behoefte aan een uitnodigende en uitdagende speel- en leeromgeving bij school. IVN Natuureducatie en Jantje Beton ondersteunen deze behoefte in samenwerking met het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Samen streven we ernaar om met de scholen in één schoolgeneratie te zorgen voor een transitie naar een speels en natuurrijk schoolplein bij íedere school.

gezonde-schoolpleinen

Het is onze droom dat in 2030 elk schoolplein in Nederland een plek is waar:

  • de natuur is teruggebracht in de dagelijkse speel- en leeromgeving van kinderen;
  • de inrichting uitdaagt om meer en gevarieerder te bewegen en te spelen;
  • leerlingen 25% van de lessen buiten krijgen;
  • ook buiten schooltijd kinderen en buurtbewoners gebruik van maken

Ambassadeursrol

Met dit project worden 70 Gezonde Schoolpleinen gerealiseerd. Deze pleinen hebben een belangrijke voorbeeldfunctie naar andere scholen in Nederland. De 70 geselecteerde scholen worden ambassa­deur van het Gezonde Schoolplein. Ze inspireren andere scholen in de directe omgeving om ook aan de slag te gaan met een Gezond Schoolplein. Denk hierbij aan het organiseren van een open dag, werkbe­zoeken van bijvoorbeeld een stichtingsbe­stuur en rondleidingen voor docententeams van andere scholen of ambtenaren van de gemeente.

Rol van IVN

Onderzoek

Bekijk alle onderzoeksverslagen en resultaten over het (gezondheids)effect van gezonde schoolpleinen en natuur

tr buitenles_meppel 004

Video

Ontdek met

Gezonde schoolpleinen Vrije School Mareland

 

 

Speelse & natuurrijke schoolpleinen in jouw gemeente

Partners

Speelse en natuurrijke schoolpleinen is een project van Jantje Beton en IVN Natuureducatie. Samen streven we ernaar om met de scholen in één schoolgeneratie te zorgen voor een transitie naar een speels en natuurrijk schoolplein bij íedere school

Het is onze droom dat in 2030 elk schoolplein in Nederland een plek is waar:

  • de natuur is teruggebracht in de dagelijkse speel- en leeromgeving van kinderen;
  • de inrichting uitdaagt om meer en gevarieerder te bewegen en te spelen;
  • leerlingen 25% van de lessen buiten krijgen;
  • ook buiten schooltijd kinderen en buurtbewoners gebruik van maken