Kinderen proeven van Voedselbosje

Voedselbosjes zoeken plek in Zuid-Limburg

Limburg 19 september 2022

Kan jullie speel- en leeromgeving een stuk groener? Wil je kinderen op een uitdagende en vernieuwende manier leren hoe voedsel groeit? Dan is een Educatief Voedselbosje misschien ook iets voor jullie!

IVN Natuureducatie, CNME, Stichting De Rollen en Jong Leren Eten zoeken scholen en BSO’s in Zuid-Limburg waar vanaf volgend schooljaar een Voedselbosje wortel kan schieten en tot bloei mag komen. Meld je aan en misschien krijgen ook jullie een bijzonder bosje dat ieder jaar meer oogst oplevert.

Wat is een Educatief Voedselbosje?

Een Voedselbosje heeft een omvang van ongeveer 30 vierkante meter en bestaat uit 30 verschillende soorten. Alle soorten zijn vast, dat wil zeggen dat ze het hele jaar staan en/of ieder voorjaar weer opkomen. Van amandelboom tot bramenstruik en van citroenmelisse tot colakruid. Alle bomen, struiken, bodembedekkers, klimplanten en kruiden in de voedselbosjes zijn deels of helemaal eetbaar en leveren gezond voedsel. Een Voedselbosje is een heerlijke plek voor vlinders, vogels, bijen, kleine zoogdieren én mensen.

Naast het bosje zelf zijn er gastlessen en ondersteunend educatief materiaal voor kinderen tussen 8-11 jaar met uitleg over beheer, onderhoud, oogsten en bereiden en natuurbeleving.

Waar moet ik rekening mee houden?

• Je wil graag een Voedselbosje en neemt zelf de regie op de planning en onderhoud
  • Je neemt het Voedselbosje op in het curriculum
  • Er is een locatie op loopafstand met ruimte voor een bosje van 3mx10m of 5,5mx5,5m, gelegen in de zon en niet onder bomen (ivm droogte)
  • Het voedselbosje is semi-openbaar
  • Je levert een financiële bijdrage van €2.000,- (geldend voor plantseizoen najaar 2022/ voorjaar2023) waarbij je ondersteund wordt met werving van de middelen via crowdfunding of lokale fondsen. Voor de financiering van alle overige kosten en de begeleiding worden door IVN andere middelen geworven
  • Je krijgt begeleiding bij voorbereiding en gastlessen
  • Een hovenier bereidt de Plantdag voor en plant samen met de kinderen
  • Plantmateriaal en hekje worden meegeleverd
  • Je staat garant voor de bodemkwaliteit. Extra kosten zoals bodemonderzoek, verplaatsen speeltoestel etc zijn voor rekening van de locatie

Voor welke gemeenten?

We zoeken basisscholen en BSO’s die op loopafstand een voedselbosje willen realiseren in Zuid-Limburg. Het gaat om de gemeenten Beek, Beekdaelen, Brunssum, Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Maastricht, Meerssen, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Vaals, Valkenburg aan de Geul en Voerendaal. Alleen de stedelijke kernen in de Westelijke Mijnstreek, Parkstad Limburg en Maastricht vallen erbuiten. De noordgrens van de gemeente Sittard-Geleen is de noordgrens van het gebied.

Begrenzing Leader Zuid-Limburg

Hoe kan ik meedoen?

Vul het aanmeldformulier in. En stuur daarnaast een aantal foto’s van de huidige situatie naar d.bosch@ivn.nl. Wie weet word jij door ons, CNME of Stichting De Rollen begeleid en heeft jouw locatie komend schooljaar of het schooljaar erna een heus Voedselbosje!

Op de selectie van de locaties kan geen aanspraak gemaakt worden.