Kunst- en Natuurtentoonstelling op de Poolster in Amsterdam-Noord

Noord-Holland 1 juni 2023

Bodemdiertjes, duizendpoten, slakken. Als je Daltonschool de Poolster binnenloopt, zie je direct allerlei kunst aan de muur en op de tafels uitgestald. Prachtige creaties van dieren, veelal gemaakt van natuurlijke materialen. De school is één groot open atelier met natuurkunst, gemaakt door leerlingen van alle groepen. Vandaag is de feestelijke afsluiting van het kunst- en natuurproject van de afgelopen periode. Ouders stromen de school binnen om samen met hun kinderen de kunst te bewonderen. ‘Kijk papa, deze worm heb ik gemaakt.’

Alle groepen deden mee aan dit project. Leerlingen werkten individueel of samen aan een kunstwerk, kregen een natuur – en kunstles en werkten tussendoor in het Natuuratelier. Deze atelierruimte staat vol met inspiratie in de vorm van boeken, diermodellen, opgezette dieren, planten, kunstwerkjes en allerlei materialen om van dichtbij te bekijken en aan te voelen. Als ik door het raam naar buiten kijk, zie ik kleuters spelen in een prachtige groene leerwerktuin. Vandaag ademt alles kunst en natuur in deze school.

De vier elementen

Natuur- en milieu educator Mirjam van De Toren van Klinker richtte samen met juf Lilian, die lessen beeldende vorming geeft, het project in. Mirjam richtte het natuuratelier in, gaf de natuurlessen en de kunstlessen met  bodemdieren van natuurlijke materialen. Mirjam: ‘Ik zag zo veel enthousiaste kinderen, die allerlei ontdekkingen deden. Ze kwamen regelmatig naar me toe om te vertellen welke dieren ze allemaal hadden gevonden en hoe ze hun ontdekkingen gingen verwerken in hun zelfgemaakte dier of tekening. Lilian vult aan: ‘Van wat de kinderen zagen tijdens de natuurles, maakten ze bij mij  een kunstwerk. En we werkten met de 4 elementen, die horen bij de geboortedatum van de kinderen: vuur, water, lucht en aarde. Kijk hoe mooi de kunstwerken zijn geworden.’

Modder is niet vies

Esat laat me vol trots zijn tekening zien van een bijzonder beestje, dat hij nooit eerder heeft gezien: een doodgraver. ‘Ik zocht op internet alles op over het beestje. Hij kan echt superdiep graven.’ Gzifa maakte van hout een prachtig lieveheersbeestje; ‘Ik vond het heel leuk om te doen.’ Mette, Juki en Max uit de groep van juf Gerda wijzen vol enthousiasme hun moddertekeningen aan met wormen en duizendpoten. ‘Eerst tekenden we met potlood en toen met modder. Met modder vond ik het leukst. Het was helemaal niet vies!’

Het leeft meer

Corine kijkt hand in hand met dochter Luna naar haar tekening. ‘Ik ben er blij mee dat de school dit doet. Wij komen als gezin best veel buiten, maar nu leren ze de natuur op een andere manier kennen. Ik merk dat ze veel leren en het leeft thuis ook meer, omdat de school ermee bezig is.’ Een andere moeder staat gebogen over een slak die haar dochter maakte van natuurlijke materialen. ‘Wow, wat mooi! Kom, dan maken we er een foto van om aan tante Mattie te laten zien.’

Boven de sloot hangen

Directeur Martine Koppers kijkt met veel plezier terug op het project. Ze vindt kunst en natuur in het onderwijs belangrijk. ‘De liefde voor de natuur kreeg ik al mee als kind van mijn vader, die vrijwilliger was bij IVN Natuureducatie. We hebben heel wat uurtjes boven de sloot gehangen tijdens de slootjesdagen. In het nieuwe gebouw is er ook veel aandacht voor duurzaamheid en natuur. We zijn met een groep ouders aan het kijken om bij de school een extra stuk tuin te creëren, waar de hele buurt van kan meegenieten.’

Leven met de natuur

Ik loop door de gang terug richting de ingang. Daar kom ik juf Loes tegen bij een tafel met de meest mooie creaties. ‘Ze zijn zo lekker bezig geweest! Ik kom uit een land met heel veel natuur. Daar leef je echt met de natuur. Hier heb je veel meer tegels. Daarom is het zo belangrijk om de kinderen met de natuur in aanraking te brengen. Kijk, ze hebben een wolfspin gevonden. Die gaan de kinderen zo vrijlaten, hoor!’

 

Dit kunst- en natuurproject is mede mogelijk gemaakt met subsidie van de Regiodeal ZaanIJ.

Deel deze pagina