Informatiemiddag natuurlijk tuinieren Zandvoort

Noord-Holland 18 september 2023

Op 26 september organiseert Nationaal park Zuid-Kennemerland een informatiemiddag over natuurlijk tuinieren voor inwoners van Zandvoort. De middag vindt plaats bij Pluspunt Zandvoort,  Flemingstraat 55 en start om 14 uur. Iedereen die belangstelling heeft om op een meer natuurlijke manier te gaan tuinieren is welkom; ook balkoneigenaren!

Het gaat niet goed met de natuur in Nederland. Ook in nationaal Park Zuid-Kennemerland worden de gevolgen van klimaatverandering steeds meer zichtbaar. Het extreme weer van de laatste jaren met droge, warme zomers en een heel nat voorjaar zien we dit jaar terug in een achteruitgang van vlinders en wilde bijen. Er zijn in Nederland nu een kwart minder vlinders dan normaal en minder dan de helft van het normale aantal hommels. “Er zijn zo weinig bestuivers, dat we ons zorgen maken of alle bloemen wel bevrucht raken”, aldus Kars Veling van de Vlinderstichting.

Daarom is Nationaal Park Zuid-Kennemerland drie jaar geleden het project Jouw Duintuin. “Met dit project vragen we aan mensen om met hun tuin de natuur een handje te helpen “ zegt Rob Meijers, projectleider van IVN Natuureducatie, “en met een paar kleine aanpassingen kan dat kan heel goed. Het oppervlak aan tuinen in Nederland is groter dan alle natuurgebieden bij elkaar. Als we die een beetje natuurlijker inrichten, helpen we de natuur echt”.

In een Duintuin staan planten die van nature voorkomen in Nationaal Park Zuid-Kennemerland. Deze inheemse planten zijn steeds beter verkrijgbaar in tuincentra  Ook worden zo min mogelijk stenen en tegels gebruikt, zodat regenwater goed de grond in kan zakken. ”Op www.jouwduintuin.nl hebben we een plantenlijst met een stappenplan gezet, zodat iedereen meteen aan de slag kan”, aldus Meijers, “en tijdens deze middag in Zandvoort besteden we extra aandacht aan de bijzondere omstandigheden van tuinieren, zo dicht bij zee.”

Tijdens de informatiemiddag is ook aandacht voor tuinieren op een balkon en vertelt de gemeente Zandvoort welke mogelijkheden er zijn om als inwoner bij te dragen aan mooiere natuur en een beter klimaat.