Column Rob le Febre #1: Jonger worden? Het kan!

Noord-Holland 21 december 2023

Men zegt wel eens: Iedereen wil oud worden maar niemand wil het zijn. Ja, oud worden met de levenslust en -kracht van een 25-jarige, dat willen we allemaal wel. Zelf beweer ik al meer dan dertig jaar dat ik mij nog steeds een jonge kerel van 35 voel maar volgens mijn echtgenote klopt daar helemaal, maar dan ook helemaal, niets van. “Nou ja, 40 toch wel?”, opper ik dan heel voorzichtig.  “Nee, grijze man, ook geen 40”. Ze is onverbiddelijk. “Al smeer je drie potten slakkenslijm op je lijf, dat gaat nooit meer lukken!”. Maar toch, weer even jong kunnen zijn…. Je zult het niet geloven, maar in de wonderlijke wereld van insecten bestaat een kevertje dat zich daadwerkelijk kan verjongen om daarna weer te verouderen en dan weer te verjongen etc. etc.

Het gaat om de Trogoderma glabrum, een spekkever. Je zult het met de Latijnse naam moeten doen, want een Nederlandse naam heeft het beestje helaas niet. Dit kevertje van 2-4 mm groot heeft normaal een levenscyclus van twee maanden, maar blijkt onder slechte (!) omstandigheden wel meer dan vijf jaar oud te kunnen worden, dertig keer de normale levensduur. Dit werd bij toeval ontdekt door een Amerikaanse wetenschapper tegen het einde van de eerste wereldoorlog. De man was eenvoudigweg vergeten dat hij nog een doosje met larven van deze kever in zijn lade had liggen. Toen hij na vijf maanden het doosje weer tegen kwam, bleken de larven niet alleen nog te leven maar waren zij ook naar een vroeger larvenstadium terug gegaan. Hoe langer hij ze uithongerde hoe verder de larven terug keerden naar een nog vroeger stadium. Gaf hij ze vervolgens weer voedsel, dan begonnen ze weer te groeien naar een volgend stadium. Stopte hij met het voedsel dan “groeiden” de larven weer terug naar een eerder ontwikkelstadium. Vergelijkbaar onderzoek is in het begin van de jaren ’70 herhaald en bevestigd door de Amerikaanse wetenschapper prof. Stanley D. Back. Vreemd genoeg is er, voor zover bekend, daarna nooit meer onderzoek naar verricht terwijl het mij nu juist zo bijzonder lijkt om erachter te komen hoe dat kevertje dit flikt! Nu behoren zoogdieren en insecten natuurlijk tot totaal verschillende klassen maar wie weet wat je nog allemaal uit nader onderzoek naar dit bijzondere kevertje zou kunnen halen met de onderzoeksmethodieken van nu. Zie je de krantenkoppen al voor je: “Wetenschappers ontdekken hoe je jonger wordt!” Ik wed dat Elon Musk er als de kippen bij is om alle patenten op te kopen om vervolgens bij zichzelf  het omgekeerde proces van ontwikkeling in gang te zetten totdat hij weer een jaar of X is. Het kan natuurlijk zijn dat je hersenen ook in een retrostand terechtkomen met al je actieve herinneringen. Dan heb je er nog niks aan, hoewel het onze premier of inmiddels ex-premier misschien wel heel goed uit zou komen.

Wie start het onderzoek op? Eventjes weer 25 jaar oud, wie wil dat nou niet?

door Rob Le Febre, IVN Gooi en Omstreken