Natuurmomentje Susanne van Reenen

IVN’er Susanne van Reenen is een echt buitenmens en natuurgids bij IVN Midden-Kennemerland. Ook in de huidige corona-tijd stapt ze regelmatig alleen op de fiets om haar favoriete plekje in de natuur op te zoeken: haar ‘adoptieterrein’. Door tijdens de natuurgidsenopleiding een jaar lang te volgen wat daar allemaal door de seizoenen heen groeit, kruipt, loopt en vliegt heeft ze een speciale band opgebouwd met deze plek. Ze schreef hierover:

Er is zo ontzettend veel aan dit adoptieterrein wat mij bijblijft en wat ik koester. De ontmoetingen met de grote grazers, die ene blauwvleugelsprinkhaan, getuige zijn van een waar wintervlinderfeestje en het proeven van een houtmier.

Maar de belangrijkste les die ik mag trekken is toch wel: adopteren. In de zin van: het aannemen als het jouwe, het je toe-eigenen. Zo werkt het niet met natuur. Ik moest niet adopteren, maar geadopteerd worden. Dieren laten zich niet zien, tenzij je stopt met hollen en stopt met het leiding nemen over je tijd en je agenda en je je in plaats daarvan laat leiden door dat wat zich er gewoon op dat moment voordoet.

Zachtjes aan komen lopen, behoedzaam gaan zitten. Luisteren. Kijken. Er gewoon even zijn. Zonder plannen, zonder doel. Luisteren naar hoe de natuur op mij reageert. De alarmroepen van de vogels als ik aan kom fietsen. De stilte die volgt. Duizend ogen kijken stilletjes toe vanuit het gebladerte. Het mooie moment dat de vink zich uitgebreid aan de oever gaat badderen. De sprinkhaan die wat hogerop klimt om mij eens goed te bekijken. En dan de kikker die besluit dat ik er gewoon ben en geen kwaad kan. Die mij accepteert en toelaat en weer overgaat tot dat wat kikkers zoal doen: scharrelen door de waterplanten. Ik moest mij láten adopteren. Pas dan leerde ik ze kennen en mocht ik getuige zijn van al dat leven op dat prachtige plekje. Magisch mooi.

Susanne geeft in het duingebied natuurexcursies en organiseert samen met andere IVN’ers activiteiten, die door de Corona-crisis nu helaas stil liggen. Om mensen in deze tijd toch te inspireren voor natuur zet Susanne samen met andere gidsen van de afdeling iedere dag een bloemetje in het zonnetje via #elkedageenbloemetje op de facebookpagina en twitter.

Bekijk alle Natuurmomentjes

Wil je ook vrijwilliger worden bij IVN?

Bij IVN zijn ongeveer 10.000 vrijwilligers actief. Onze vrijwilligers maken mensen bewust van de waarde van natuur en het belang van duurzaamheid. Zij organiseren heel veel activiteiten in en over de (plaatselijke) natuur. Denk aan excursies door natuurgebieden, vergroening van straten en buurten, lezingen over biodiversiteit, cursussen over planten en dieren, opleidingen tot IVN Natuurgids, natuurlessen voor het basisonderwijs, slootjesactiviteiten voor kinderen, paddenstoelenactiviteiten en nog veel meer.

Lijkt het je leuk om vrijwilliger bij IVN te worden?

Ja, ik wil meer informatie over vrijwilliger worden