Natuurmomentje Tjepkje- Altijd in de natuur

IVN-gids Tjepkje is nergens zo gelukkig als buiten, in de natuur. Op de hei, langs meren of tussen de bomen in het bos. Gezien ze vaak en graag buiten is, ziet zij het als een win-win situatie om mensen mee op de wandelingen te nemen en ze wat te leren over de Gooise natuur. Ook tijdens Corona heeft ze niet stil gezeten.

“Toen ik jonger was ging ik vaak met mijn vader in de natuur wandelen of fietsen. Dan konden we uren weg zijn. Die liefde voor de natuur deelden wij en die liefde is bij mij nooit weg gegaan. Waar ik vroeger woonde keek ik altijd uit naar de maanden mei en juni op Landgoed Gooilust. Daar was een kunstig aangelegd park met een vallei vol rododendrons met een slingerpaadje er tussendoor. Als dan de ene was uitgebloeid, ging er ergens anders weer eentje open. Overal verschillende kleuren en geuren. Het bleef maar gaan, echt prachtig.
Daar kom ik nog steeds heel graag. Ik kijk er ieder jaar weer naar uit. Toen mijn kinderen klein waren nam ik ze graag mee en nu ga ik met mijn kleinkinderen. Zo kom ik ook graag op de Hoorneboegse Heide. Dit heidegebied is weer iets heel anders, maar ook erg mooi en dichter bij waar ik nu woon. Dan zie ik bijvoorbeeld weer een bepaalde boom en daar kan ik dan even stilstaan en naar kijken.

De natuur groeit ook met je mee en zo blijf ik bezig. Na mijn pensioneren zocht ik iets nuttigs om te doen waar anderen ook wat aan hadden. Ik was al vaker meegelopen met de IVN wandelingen rond het Gooi. Toen ik de oproep voor de gidsencursus zag dacht ik: “als ik nu die cursus niet doe, komt het er niet van.” Het was wel veel werk maar ik kreeg er echt een wereld bij. Ik vind het altijd leuk om buiten te zijn in verschillende natuurgebieden. En om daarin mensen mee te nemen en ze wat te leren is een win-win situatie.
Tijdens de lock-down hebben we digitale wandelingen gemaakt met leuke routes en weetjes. Per maand 1 wandeling zodat mensen lekker naar buiten konden. Wat was dat een leuke manier om de natuur te bekijken! Dan moet je alles heel precies opschrijven en ben je op een hele andere manier met de omgeving bezig. En de mensen waren er heel blij mee!
In februari hebben we weer een nieuwe wandeling  op de Zuiderheide, deze keer gelukkig weer in het ‘echt’. Dit is een prachtig gebied met bomen, heide en zandverstuivingen. We gaan ons daarin richten op het herkennen van bomen. Het is dan hartje winter en dan zijn natuurlijk de bladeren van de bomen af. Je moet dus goed kijken naar de knoppen en takken om te zien wat voor soort boom het is.
Bos, hei en water, ik vind het allemaal prachtig. Hoe meer ik vertrouwd raak met de natuur van het Gooi, hoe leuker het wordt. Hopelijk geldt dit ook voor de mensen die ik met me mee neem op de wandelingen!”

Wil je ook vrijwilliger worden bij IVN?

Bij IVN zijn ongeveer 6.000 vrijwilligers actief. Onze vrijwilligers maken mensen bewust van de waarde van natuur en het belang van duurzaamheid. Zij organiseren heel veel activiteiten in en over de (plaatselijke) natuur. Denk aan excursies door natuurgebieden, vergroening van straten en buurten, lezingen over biodiversiteit, cursussen over planten en dieren, opleidingen tot IVN Natuurgids, natuurlessen voor het basisonderwijs, slootjesactiviteiten voor kinderen, paddenstoelenactiviteiten en nog veel meer.

Lijkt het je leuk om vrijwilliger bij IVN te worden?

Ja, ik wil meer informatie over vrijwilliger worden