Struinen in het Zalkerbos en de IJssel-uiterwaarden

Het Zalkerbos is in het voorjaar op z’n mooist met vele kleuren groen. Kom op zondag 28 april met de gids van IVN Zwolle mee en geniet van deze fantastische voorjaarswandeling met een pracht aan voorjaarsbloeiers, zoals slangenlook en bosanemoon. Het Zalkerbos is één van de weinige hardhout ooibossen in Nederland, een klein, oud, soortenrijk bos op twee stroomruggen met Iepen en op de lagere gedeelten Essen en Elzen.

Aan deze excursie wordt meegewerkt door bomenexpert Lodewijk van Kemenade. “Met zijn bedrijf “wilde bomen” wil Lodewijk van Kemenade zich richten op ‘deskundig beheer van inheemse bomen op oorspronkelijke groeiplaatsen’. Liefst in samenwerking met vrijwilligers groepen. In het Zalkerbos kreeg hij de smaak te pakken, hier Inventariseerde Lodewijk met Bert Maes alle bomen, in opdracht van de Provincie Overijssel. Hij merkte hoezeer een groep inwoners uit het dorp betrokken raakte en de handen uit de mouwen staken onder zijn deskundige leiding en met toestemming van gemeente Kampen en provincie Overijssel.

Een prima gelegenheid voor kinderen om kennis van de bomenexpert op te doen en de voorjaarswandeling mee te beleven. Trek voor deze excursie geschikte schoenen aan, want we struinen ook door de uiterwaarden van de IJssel.

De start van de excursie is om 14.00 uur aan de Zalker kant van het veerpontje naar Zalk en duurt ongeveer 2 uur.

Neem kleingeld mee als u met het pontje vanaf de ’s-Heerenbroeker kant van de IJssel wilt overvaren.

De foto van de pimpelmees is gemaakt door Patrick van Leur.

28 april 2024 - 14:00
Wanneer
zondag 28 april 2024 14:00
Waar
Veerpontje Zalk
Veerpad
Zalk
Bekijk op Google Maps
  • Kosten: De excursie is gratis, maar meteen vrijwillige bijdrage help je ons en de natuur! Geen contant geld bij je? Geen nood, een QR code biedt uitkomst.
  • Aanmelden verplicht: Nee