Kruidentuingroep

De kruidentuingroep vormt samen met de plantengroep de Plantengroep.

De kruidentuin is midden jaren negentig aangelegd en heeft sindsdien twee keer te kampen gehad met ‘flink achterstallig onderhoud’ vanwege te gering aantal actieve leden. Gelukkig zijn we er in geslaagd om in 2005 de tuin nieuw leven in te blazen en sindsdien kunnen we weer genieten van een goed onderhouden en rijk gevarieerde tuin. De kruidentuin ligt achter de Roode Schuur en door haar beschutte ligging is het er erg rustig waar het heerlijk toeven is. De tuin kent een heel gevarieerde aanplant met een grote verscheidenheid aan kruiden. De kruiden en vooral de bloemen trekken bijen en wespen aan maar ook vlinders en libellen. Kortom de bloemenpracht is er voor mens en insect. In de herfst en de winter sterven de meeste kruiden af en vormen vervolgens een voedselplaats voor zaad etende vogels. Een ‘speciale’ hoek is door de Vlinderstichting ingericht met de aanleg van de vlindertuin.

Niet verrassend vraagt de kruidentuin met het bijbehorende bijen- en insectenhotel en vlindertuin regelmatig onderhoud. Dit wordt verzorgd door een aantal leden van de Plantengroep die zich graag met kruiden bezig houden en actief willen tuinieren. Daarbij gaat het om werkzaamheden als wieden, snoeien en knippen maar zeker ook hulp bij het maken en plaatsen van bordjes met aanduiding van ‘wat is wat?”. Dit is elk jaar een hele klus maar dan wel een klus die veel voldoening schenkt getuige de positieve reacties van bezoekers. Verder verzorgt de kruidentuingroep workshops waarbij kruidenazijn en kruidenboter gemaakt wordt. Ook worden bezoekers op weg geholpen bij het gebruik van kruiden in de keuken.

De leden van de kruidentuingroep werken zeer regelmatig in de tuin …. er is altijd wel werk te doen .…. het hele jaar door. Bij het begin van het kalenderjaar wordt een ‘werkprogramma’ opgesteld met de data en tijdstippen waarop gewerkt wordt. Als u belangstelling hebt voor tuinieren, het gewoon eens wilt uitproberen of graag tuiniert dan bent u van harte welkom.

Coördinator: Jan Zuidberg

Voor overzicht en data van activiteiten en bijeenkomsten zie website bij programma of activiteiten.