Werkgroep Groenberaad

Berichten uit het Groenberaad

Wijk bij Duurstede 22 januari 2024

Appartementen bij de Prinses Irenesluizen
Op het sluizencomplex in het Amsterdam-Rijnkanaal staat een in onbruik geraakte hal van Rijkswaterstaat. Deze hal wordt in 2024 gesloopt en er komt op ongeveer dezelfde plek een gebouw met daarin 31 appartementen parallel aan het kanaal. Het Groenberaad werd eind 2022 voor het eerst geïnformeerd en bijgepraat. Tijdens dat gesprek gaven we aan bezorgd te zijn voor het verdwijnen van weer een stukje openbaar groen, waaronder een aantal zeer grote gezonde essen achter het huidige gebouw. Deze moesten wijken vanwege nieuwe parkeerplaatsen.
In juni 2023 hadden we weer overleg en toen bleek dat het verlies aan groen nog groter zou worden omdat de toegangsweg tot het gebouw niet via Sluis Noord maar direct op de Lekdijk Oost zou worden aangelegd. Dit vooral vanwege de veiligheid langs een kanaal waarin schepen varen met gevaarlijke stoffen aan boord en het daarom moeten hebben van een goede vluchtroute aan de achterkant. Hierdoor ging er wel nog meer groen verloren.
De suggestie werd geopperd om te proberen het naastgelegen parkeerterrein van Rijkswaterstaat (met kunstwerk) deels om te vormen tot bos. Dat bleek voor alle partijen gelukkig een haalbare kaart en in december 2023 hoorden we dat een en ander zal worden vastgelegd in een overeenkomst met Rijkswaterstaat. Hiermee hebben we de ecologische schade toch weer een beetje kunnen beperken.

Zandweg, de aanhouder wint
Op 21 april 2015, bijna 9 jaar geleden, had het Groenberaad de eerste vergadering met de gemeente over de Zandweg. Het ging over de herinrichting van de fietspaden en de gezondheid van de bomen. Er waren veel klachten over meeldauw op de geparkeerde auto’s, sommige aanwonenden belden regelmatig. Er zouden nog zeer veel vergaderingen volgen, maar we konden toen (gelukkig) nog niet vermoeden dat we 10 jaar verder zouden zijn voordat de realisatie zou zijn voltooid. Begin 2025 moet het zover zijn.
We vonden een partner in Wijk nog Leuker, die het idee had gelanceerd van Ville Fleurie, de aankleding van dorpen en steden die je veel in Frankrijk ziet: vrolijke, kleurige en representatieve toegangswegen tot het centrum van de stad. Dat wilden we hier ook. De gemeente was intussen enthousiast geworden en gezamenlijk werd een project en participatietraject opgestart. Er werd overlegd met aanwonenden en ondernemers, geschetst en ontworpen, en het concept van een ‘gedeelte ruimte’ werd uitgebreid onderzocht. Midden 2018 waren we klaar, maar we konden door gebrek aan budget niet verder.
Toch lieten we ons niet uit het veld slaan en we discussieerden verder over rotondes, over een geloofwaardige 30 km/u, over bussen die wel of niet de bocht konden maken, over een kunstwerk op de rotonde, over de enige verkeerslichteninstallatie in de gemeente, over wel of geen extra oversteekplaatsen, over het nut van midden geleiders en vooral heel veel over de kruising met de Steenstraat. Er we kwamen eruit.

En nu is het zover, de schop gaat de grond in.  De bestaande bomen zijn enkele maanden geleden al gerooid. De Zandweg wordt mooier, groener, veiliger, en op de nieuwe rotonde Frankenweg komt een passende herinnering aan een van de aanjagers van dit project, Willem van Lon, die helaas eind 2021 is overleden. Aan het eind van het traject worden 178 bomen teruggezet die allemaal een optimale groeiplaats krijgen. De aanhouder wint.