Lintje voor ‘IVN-echtpaar’ Gerard en Ria de Graaf uitgereikt ná de ALV

West-Friesland 25 maart 2024

Algemene Ledenvergadering en koninklijke onderscheiding

Bij de ALV op dinsdag 19 maart waren 35 leden aanwezig. We kunnen terugkijken op een goede vergadering die vlot verliep. Het verslag van de vergadering komt in de volgende Alchemilla, die 1 mei verschijnt, te staan.

Na de ALV werd iedereen verzocht mee te gaan naar de restaurantruimte van IJgenweis waar een verrassing wachtte. Ria en Gerard de Graaf werden door burgemeester Michel Pijl van Medemblik lovend toegesproken en geëerd met een koninklijke onderscheiding die hoort bij de titel Lid in de Orde van Oranje-Nassau. Op de website staat het verslag dat op 20 maart in het Nood-Hollands Dagblad stond.

Een trouwe vrijwilliger bij het Egboetje stuurde ons een mooie typerende schets van Ria en Gerard.

“Ik ken weinig mensen die zo toegewijd en gedreven zijn om belangeloos een groot deel van hun tijd te besteden aan een piepklein stukje natuur.

Ria spant zich in om zoveel mogelijk mensen te verzamelen voor de werkzaamheden op het terrein en ondanks dat er veel meer mensen op het lijstje staan dan dat er werkelijk op komen dagen laat ze zich niet ontmoedigen. Ze is altijd bezig om nieuwe mensen te enthousiasmeren om de ploeg te versterken.  Ria staat ook met groot plezier voor de groep, vooral kindergroepen gaan haar goed af. Zelfs als er geen sprake is van een excursie staat Ria vooraan om toelichting te geven op alles wat ze ziet waarbij haar enthousiasme ervoor zorgt dat het nooit opdringerig of storend wordt.

Gerard is onvermoeibaar met de grasmaaier, in de zomer is hij daarvoor minimaal wekelijks aanwezig, maar hij doet ook veel andere klussen op het terrein zoals schoonmaken van nestkasten, het oprijpad schoonhouden, snoeiwerkzaamheden, enz.

Het aanschaffen en het onderhoud van gereedschap is ook een taak die Gerard op zich heeft genomen en altijd worden de kosten in de gaten gehouden, waar kan er wat voor een redelijke prijs worden aangeschaft, waar is de benzine voor de grasmaaier in de aanbieding, enz.  Uitstapjes of vakantie moeten worden afgestemd op de werkzaamheden bij het Egboetje”.

Onderstaand artikel stond in het Noord-Hollands Dagblad