Natuurwerkdag Ecoproject : voldoende deelnemers

Susanna, Willem, Ko, Douwe en Paul …

… vragen u om mee te doen  op de Natuurwerkdag in het Ecoproject.

Deze keer vragen ze u ruim op tijd om de Natuurwerkdag 2023 in uw agenda te noteren. Op zaterdag 4 november om 9 uur starten we  in het Bezoekerscentrum  met  koffie. Daarna gaan we aan de slag.

U kunt zich nu al opgeven via willemkaagman@gmail.com.

Natuureducatie
Bramen zijn lekker, maar bramenstruiken hebben we gauw teveel.
Het snoeien aan de overzijde van de plas is sinds 2008 zo grondig gedaan dat er bramenstruiken tussen de andere struiken zijn gaan woekeren.
Dit jaar blijven andere struiken staan en dringen we met uw hulp alle bramenstruiken terug.
De leden van de Werkgroep Ecoproject leggen graag uit hoe het werk uitgevoerd wordt. Vragen over hoe voorkomen wordt dat de bramen weer gaan woekeren e.d. worden ook beantwoord. Zo werkt natuureducatie, het doel van onze organisatie. Komt u ook?

Maatwerk
Het snoeien wordt met de hand gedaan. Machines zoals bosmaaiers, die gewoonlijk door beroepskrachten ingezet worden, verstoren de natuur veel meer. Bovendien maken die het onmogelijk om met elkaar te praten over het werk dat uitgevoerd wordt.
Zo leveren vrijwilligers maatwerk en die betaalt zich uit in meer biodiversiteit.
Bescherming tegen de stekels van de bramen is noodzakelijk, dus draag kleding met lange mouwen. Neem ook een snoeischaar en handschoenen mee. Het IVN kan beperkt handschoenen en snoeischaren verstrekken.

Natuurwerkdagen worden met ieders inzet altijd gezellig, bovendien laat men zijn zorgen om de West-Friese natuur niet bij woorden alleen!

Aanmelden is fijn.

Foto van de werkgroep: T. Keizer. Foto van het insectenhotel in het Ecoproject: T. Brink
Ecoproject
Veilingweg 21A