Overig

Inkijkje bij het communicatie-team van IVN Vecht en Plassengebied

Vecht en Plassengebied 17 september 2023

Mathilde is communicatieadviseur voor IVN Noordwest, en heeft een leuk stuk geschreven over het communicatie team van onze afdeling. Bedankt voor het leuke stuk en de stralende foto’s Mathilde! Zie de volledige tekst hieronder.

In de provincie Utrecht zijn 10 IVN-afdelingen actief, die volledig gerund worden door vrijwilligers. Sommige leden sluiten zich aan bij een werkgroep, waarin mensen zitten met de zelfde interesses. Zo zijn er werkgroepen voor o.a. jeugd, fotografie, insecten en planten. IVN Vecht- en Plassengebied heeft ook een communicatiewerkgroep. Vandaag komt de groep bij elkaar in het prachtige Tuinenpark De Pioniers in Utrecht. Het is lekker weer, dus ze zitten buiten in het groen. Wat staat er vandaag op de agenda?

De werkgroep Communicatie bestaat uit maar liefst 8 leden. Mensen die achter de schermen hard werken om IVN op de kaart te zetten. Ze promoten activiteiten op de website, social media, in de nieuwsbrief, het ledenblad, folders én de lokale pers. Het team komt eens per 6 weken bij elkaar. In de avond, want overdag hebben de meesten een betaalde baan. Kees opent de vergadering en begint met goed nieuws. Het team heeft een nieuwe aanwinst: Aleysha!

Doen wat ertoe doet

Aleysha gaat zich bezig houden met social media: facebook en insta. “Ik heb net mijn master afgerond en woon sinds een aantal maanden in Utrecht. Ik wilde iets zinnigs doen met mijn tijd en hou van de natuur. Zo kwam ik bij IVN terecht. Het plan is om een instagram account voor de afdeling opzetten, zodat we ook een andere doelgroep kunnen bereiken.”

Passie voor de natuur

Iedereen stelt zich voor en wat blijkt: naast communicatiewerkzaamheden doen ze nog veel meer bij de afdeling. Annemarie en Richard zijn ook lid van de werkgroep stadsnatuur, Kees en Anina zijn bestuurslid en Jan houdt zich bezig met de natuurgidsencursus. Als je eenmaal actief lid van een afdeling bent, pak je al gauw allerlei taken op. Kees grapt: “Als je maar 1 taak hebt, tel je niet mee.” Een ding hebben ze allemaal gemeen: de liefde voor de natuur.

Communicatie stroomlijnen

Op de agenda staan verschillende onderwerpen. Hoe kunnen we zorgen voor een efficiënte afhandeling van externe verzoeken? Kunnen we het inschrijven voor activiteiten gemakkelijker maken met online formulieren op de website? Hoe kunnen we het delen van content via de verschillende kanalen soepeler laten verlopen?

Terwijl iedereen geniet van de meegenomen koekjes van Richard en een kopje koffie of thee, worden alle punten besproken. De groep straalt energie uit en je merkt dat ze het met veel plezier doen. Kruimeltje, het hondje van het tuinenpark, scharrelt rond de tafel en krijgt een aai, maar kan zijn bal bij niemand kwijt. De groep heeft andere prioriteiten: mensen dichter bij de Utrechtse natuur brengen.

Meer informatie

Benieuwd naar wat het team doet? Neem eens een kijkje op de website, volg de afdeling op de facebook. Of nog beter: sluit je aan bij de afdeling of doe een keer mee met een mooie activiteit!

Heb je een vraag aan de werkgroep? Stuur dan een mailtje naar: communicatie@ivnvechtplassen.nl.

v.l.n.r.

• Kees Goossen: communicatie algemeen, beheer maillijsten
  • Richard Tukker: social media, website
  • Anina Jonker: communicatie, nieuwsbrief