Lezing met excursie ‘Wilde bijen in je tuin’ door Pieter van Breugel

De lezing zit vol! Je kunt je aanmelden voor de wachtlijst.

In ons land komen naast de bekende honingbij, meer dan driehonderd soorten bijen voor. Zo zijn er onder meer zandbijen, koekoeksbijen, metselbijen, masker­bijen, behangersbij­en, wolbijen, bloedbijen en zijdebijen. We noemen ze wilde bijen, omdat ze hier inheems zijn, dus ‘in het wild’ voorko­men. De meeste inheemse bijen doen alles alleen en heten daarom solitaire bijen. Omdat ze ons niet steken en dus niet lastig zijn, zijn ze onbekend.

Het leven van bijen is nauw verbonden met bloemen. Maar waar vinden ze deze bloemen? Wilde bijen worden sterk bedreigd door de negatieve invloed van de mens op de flora.

Pieter van Breugel uit Veghel is dé autoriteit in Nederland op het gebied van ‘wilde bijen’ en komt naar Son en Breugel!

Hij houdt zich al jaren bezig met het bestuderen van deze dieren, het aanbieden van nestgelegenheid en is auteur van enkele toonaangevende boeken over wilde bijen.

Uit zijn eigen ervaring puttend en aan de hand van werkelijk unieke opnames, zal hij u een wonderlij­ke insectenwereld voortoveren, die u onmiddellijk zal verleiden om in uw eigen omgeving meer en beter te gaan kijken.

Ben je benieuwd welke wilde bijen er in jouw tuin rondvliegen en wil je verwonderd raken over deze juweeltjes van dieren? Of wil je graag weten hoe je je tuin kunt omtoveren tot een prettig verblijf voor verschillende soorten bijen?

Meld je dan snel aan voor deze lezing met excursie via nieuwsbrief.ivn.son.en.breugel@outlook.com. Want vol = vol!

Je kunt je aanmelden voor de wachtlijst. Als mensen afvallen kan de eerstvolgende op de wachtlijst mee: nieuwsbrief.ivn.son.en.breugel@outlook.com.

De lezing zit vol!

Wanneer:
Lezing: 16 april 19:30
Excursie: 21 april om 13:30

Waar: Lezing IVN gebouw, Sint-Genovevastraat 37 in Breugel, Excursie locatie is gedeeld met de mensen die zich aangemeld hebben.
Kosten: voor IVN-leden gratis, voor niet-leden EUR 12,50.

21 april 2024 - 13:30
zondag 21 april 2024