Bomen en struiken

Natuurtalenten planten bomen

Rijssen Enter 11 december 2023

Zaterdagmorgen 9 december, de tweede zaterdag van de maand en deze keer ook de tweede activiteit deze maand voor de Natuurtalenten. Een speciale activiteit, want we gaan de gemeente ondersteunen om de natuur te ondersteunen!

Om 9.30 lopen we het bos in en daar staan Marco en Jan van de gemeente ons al op te wachten. Marco legt uit dat we bomen gaan planten. Dit is nodig omdat er heel veel bomen zijn weggehaald die oorspronkelijk niet in Nederland groeien. Bijvoorbeeld de Amerikaanse Eik.

De gemeente wil graag dat hier bomen gaan groeien die altijd al in Nederland groeiden. We gaan vandaag aan de rand van het bos planten, zodat het zicht op het industrieterrein zo snel mogelijk dichtgroeit. De boompjes die wij gaan planten zijn nu nog erg klein, maar zoals we vorige week hebben gezien aan de jaarringen kunnen bomen erg groot en oud worden. De boompjes gaan zichzelf nog uitzaaien en de vogels in het bos helpen hier ook een handje bij.

We nemen allemaal wat kleine boompjes mee het bos in waar al gaten geboord waren.
Daar mogen we de boompjes in zetten, dan is het even goed aanstampen en klaar! Na een poosje is het tijd voor pauze. Jos heeft een mooi bouwwerk van hout gemaakt, dat wordt ons kampvuur.

Terwijl het vuur begint te branden komt er zomaar een doos met taart tevoorschijn.
Een bedankje van de gemeente omdat we ze helpen met het planten van de bomen.
Na de taart gaan we de laatste boompjes planten.

Daarna mogen we allemaal een tak zoeken en daar aluminiumfolie over doen, daar kunnen we marshmallows of een broodje aan roosteren boven het vuur. Er worden ook nog een paar blikken knakworsten bij het vuur gezet om op te warmen. Voor wie dat wil is er warme chocomelk.
Jennie (1 van de vrijwilligers van de Natuurtalenten) heeft ook nog iets mee, een paar midwinterhoornen. Ze vertelt van welk hout deze gemaakt worden en hoe dat gaat.
Daarna speelt ze een stuk voor ons en mogen we het ook zelf nog proberen. Bij sommigen lukt dit al erg goed.

En dan is het al bijna weer tijd om naar huis te gaan, maar er is nog één laatste verrassing.
We lopen naar de rand van het bos waar een paal staat met een vuilniszak erover. Daar legt Marcel uit dat we vandaag geholpen hebben om de natuur te redden, want we hebben bomen nodig om te leven. Dan gaat de vuilniszak weg en wordt een mooi bord onthuld waarop staat dat wij dit bosperceel hadden aangeplant.

Nu kunnen we altijd teruggaan om te kijken hoe het met “onze” bomen gaat. Met z’n allen ruimen we onze spullen op en laten het bos netjes achter. Dan is het tijd om naar de parkeerplaats te lopen waar de ouders al staan te wachten. Tijd om naar huis te gaan en te vertellen over deze bijzondere en zeer geslaagde ochtend!

Wil je komen kennismaken met de vrijwilligers van de Natuurtalenten? Kom dan aanstaande vrijdag 15 december naar het Welkom in Winterland event bij Buiteninn Het Overveen.
Het event is van 16.00u t/m 22.00u