Verslag thema-avond op 19 april 2017

Verslag van de thema-avond van 19 april 2017.

Met negenentwintig bezoekers werd de thema-avond in zalencentrum 'de Zonnebrinkkerk' te Winterswijk goed bezocht.

Louis Schoonhoven, oud-hoogleraar entomologie te Wageningen vergastte ons op een interessant verhaal over de relatie tussen insecten en bloemen. Zij kunnen niet zonder elkaar!

Ik ga hier niet alle schema's, theoriën en effecten behandelen, maar maak er een, voor mijn gevoel, leesbare selectie en interpretatie van.

Vanaf het krijt-tijdperk, pfff wat lang geleden hè, hebben insecten en bloemdragende planten zich gezamelijk ontwikkeld tot een nauwe band. Vele planten laten zich via de wind bestuiven, dat betekent dat de plant heel veel stuifmeelkorrels moet produceren.

Als voorbeeld:

De Hazelaar moet twee en een half miljoen stuifmeelkorrels aanmaken om één bloem te kunnen bevruchten. Kijken we naar het Rapunzelklokje, dat gebruik maakt van insecten, die ook nog eens een deel van het stuifmeel opeten, dan hoeft deze plant zich slechts in te spannen voor een productie van vijfentwintig korrels. Hoe effectief kan je het hebben?

Waarom is deze samenwerking van insecten en bloemen zo effectief?

Het insect heeft voeding nodig, dus de plant biedt dat aan in de vorm van  stuifmeel (eiwit) en heel bijzonder: nectar (suiker). Het insect snoept lekker van de nectar en wordt bestoven met stuifmeel. Bij een bezoek aan de volgende bloem bevrucht dit insect dan automatisch deze volgende bloem.

Hoe communiceren bloemen en insecten met elkaar?

Huh? Communiceren? Ja – natuurlijk, je moet elkaar informeren of er wat te halen valt:

Bloem: ben al bevrucht; derhalve geen bezoek meer nodig. Reactie: geen geur afgeven en verkleuren van bloembladen.

Insect: Deze bloem levert niets meer op, dus ik markeer het met een geurspoor dat betekent: 'niets te halen'.

Tja – hoe ga je als insect op zoek naar een goede bron van energie? De bloemen geven je gelukkig een aanwijzing:

Reageer op geur, ga van licht naar donker, volg de streepjes.

Hans Berndsen