Buurt vergroenen

Plaatsing van het eerste Insectenhotel bij ‘t Lisje aan de Proosbroekweg

Oirschot 25 december 2023

In een opmerkelijke samenwerking tussen de werkgroep “Tussen Den Heuvel, ‘t Dun en Heilige Eik”, het Kempenhorst College en IVN Oirschot is het eerste Insectenhotel succesvol gerealiseerd. Als onderdeel van bredere initiatieven voor landschappelijke verfraaiing en duurzaamheid wil de werkgroep de biodiversiteit vergroten en de lokale gemeenschap informeren over de geschiedenis en schoonheid van het gebied.

Om deze indrukwekkende insectenhotels te realiseren, heeft de werkgroep samenwerking gezocht met de afdeling Bouwen, Wonen & Interieur (BWI) van het Kempenhorst College. Zowel de schoolleiding, docenten als leerlingen van de afdeling houtbewerking hebben enthousiast hun medewerking toegezegd. Het prototype van het insectenhotel is door de school op maat gezaagd en kan als een bouwpakket op de juiste locatie worden geassembleerd. IVN Oirschot heeft de opbrengst van de Rabo Clubsupport ter beschikking gesteld voor de kosten van de gebruikte materialen.

Op woensdag 20 december werd het allereerste insectenhotel geplaatst bij visvijver ’t Lisje aan de Proosbroekweg. Tijdens deze bijzondere gelegenheid waren leerlingen en docenten van de school, IVN-leden, leden van de werkgroep en enkele buurtbewoners aanwezig om getuige te zijn van dit duurzame initiatief.

Foto’s: Martien van Beljouw en Frans van Boekhold