#Meimotten door Lia

Elke dag wordt er vanaf 1 mei een andere nachtvlinder geplaatst op Twitter onder #meimotten. Velen reageren daar weer op. Ik neem jullie mee in de wereld van de motten (nachtvlinders) Dank aan Theo, @mijnblogjenl, én vele anderen, voor alle inzet en info. (Hij heeft overigens een mooie site. Die vind je hier.)

Foto's zijn van mezelf, tenzij anders vermeld.

Gamma-uil-LA-OirschotDag 1: #GAMMA-UIL #Autographa_gamma

Een erg algemene soort, die je zowel ’s nachts als overdag kunt zien. Kenmerkend is het 'gamma-teken' op de voorvleugel. In individueel formaat kan grote variatie zitten. Vanaf april is deze trekvlinder te zien en tot en met november zijn er meerdere generaties. De gamma-uil gebruikt allerlei kruidachtige planten als waardplant.

Sneeuwwitte vedermot-LA-OirschotDag 2: Bijzonder mooie microvlinders: de #VEDERMOTTEN

Met 36 soorten vertegenwoordigd in Nederland, waaronder deze prachtige sneeuwwitte vedermot (Pterophorus pentadactyla) Kenmerkend voor de vedermotten zijn de diepe insnijdingen van de vleugels, waardoor het lijkt alsof het veren zijn.

Appeltak-TdlRDag 3: #APPELTAK #Campaea_margaritaria.

Heel mooi mintgroene vlinder met een kenmerkende roodbruine vleugelpunt. Vliegen in twee generaties tussen mei en september. Waardplanten zijn allerlei soorten loofbomen en struiken als berk, beuk, iep, es en sleedoorn. De bruin tot groenbruine rupsen overwinteren op de waardplant. Foto: Theo de la Ruelle

Sint Jacobsvlinder-LA-OirschotDag 4: Twee dagactieve nachtvlinders: #SINT_JACOBSVLINDER #Tyria_jacobaeae

De rupsen van de sint-jacobsvlinder slaan de gifstoffen uit jacobskruiskruid op, waardoor ze later als vlinder oneetbaar zijn. Familie van de spinneruilen.   Én:

Sintjansvlinder-LA-Oirschot#SINTJANSVLINDER #Zygaena_filipendulae

Als je de bloedrode druppeltjes ziet op de vleugels snap je wel waarom deze familie ook wel bloeddrupjes familie heet. Deze vlinders zijn dagactief.

Bruine eenstaart-LA-OirschotDag 5: #EENSTAARTEN. Niet de hele familie Drepanidae, maar alleen de nachtvlinders met eenstaart in de naam ;-) Zoals deze Bruine eenstaart (Drepana curvatula) Waardplanten zijn de els en de berk. Vliegt in twee generaties in april/mei en juli/augustus.

Grote beer-RVDag 6: #GROTE_BEER  #Arctia_caja

Te herkennen aan 't wit met donkerbruine patroon op de voorvleugel & oranjerode achtervleugel met blauwzwarte vlekken. De naam "beer" komt van de sterk behaarde rupsen. Beide soorten (Kleine en Grote) vliegen zowel overdag als 's nachts. Ze overwinteren als jonge rups, waardoor ze al vroeg in het jaar te vinden zijn.

Foto: Rene Vos

Gewone spikkelspanner-TdlRDag 7: #GEWONE_SPIKKELSPANNER #Ectropis_crepuscularia

Er zijn er zo'n 15 soorten spikkelspanners in ons land. Het is geen aparte taxonomische groep, ze hebben alleen hun naam gemeen. Foto: Theo de la Ruelle

Avondrood-TdlRDag 8: #AVONDROOD #Deilephila_elpenor

Lid van de pijlstaartfamilie. De rupsen (zgn olifantsrups) van deze soort worden vaker gezien dan de vlinder zelf. De rups is ongeveer 8 cm groot. Foto: Theo de la Ruelle

Populierentandvlinder-TdlRDag 9: #TANDVLINDERS met een boom én een tand in hun naam. Dus bijvoorbeeld deze populierentandvlinder (Gluphisia crenata). Foto: Theo de la Ruelle

Bonte brandnetelmot-TdlRDag 10: #BONTE_BRANDNETELMOT #Anania_hortulata

Ook wel bonte brandnetelroller genoemd. Dagactieve micronachtvlinder uit de familie Grasmotten. Vliegt juni/juli. Foto: Theo de la Ruelle

Kolibrievlinder-LA-OirschotDag 11: #KOLIBRIEVLINDER #Macroglossum_stellatarum

Een dagactieve drukteschopper uit de familie Pijlstaarten. Altijd weer leuk om die bezig te zien bij de vlinderstruik. Het is nog even wachten op de vlinderstruik. De vlinder is al gezien.

SnuituilenDag 12: Geheel in de lijn van snotterschaamte vandaag #SNUITUILEN. We kennen o.a. de boogsnuituil, bruine snuituil, maansnuituil, lijnsnuituil, schaduwsnuituil en de stippelsnuituil. Foto: De Vlinderstichting

Peper-en-zoutvlinder-TdlRDag 13: #PEPER-EN-ZOUTVLINDER #Biston_betularia

Een vlinder met een grappige naam, duidelijk afgeleid van de kleur. Oude Nederlandse naam is berkenspanner. Foto: Theo de la Ruelle

DonsvlinderDag 14: #DONSVLINDER #Euproctis_similis

Waardplanten: Diverse loofbomen & struiken, waaronder sleedoorn, meidoorn & berk. Habitat: Bossen, struwelen, parken & tuinen. Foto: De Vlinderstichting

Lindepijlstaart-LA-OirschotDag 15: #LINDEPIJLSTAART #Mimas_tiliae

Halverwege #meimotten en vandaag gaan we los met de joekels! Alle pijlstaarten worden verzameld! Ik heb deze voor jullie. Lees hier meer over pijlstaarten.

Stippelmotten-VlinderstichtingDag 16: #STIPPELMOTTEN

Lastige klanten om te herkennen, maar schitterend als ze weer een struik hebben ingepakt! Die kan daar trouwens prima tegen en komt weer gewoon in blad. Foto: De Vlinderstichting

Koperuil-TdlRDag 17: #KOPERUIL #Diachrysia_chrysitis

Deze heeft twee glanzende koperachtige banden op de voorvleugel, waar de vlinder zijn naam aan dankt. Algemeen, vliegt 's nachts en overdag van mei-okt. Foto: Theo de la Ruelle

Huismoeder-LA-OirschotDag 18: #HUISMOEDERS en #WEESKINDERENWeeskinderen-Vlinderstichting

Twee soorten die je ook overal kunt aantreffen, ook binnenshuis. Zwart weeskind is buitenbeentje, want heel andere familie dan de andere weeskinderen. 2e Foto: Vlinderstichting

Rietvink-TdlRDag 19: #RIETVINK #Euthrix_potatoria

Oud-Nederlandse naam is "drinker", net als de Engelse, Franse en de genusnaam. De vlinder laaft zich graag aan water- en dauwdruppels. Foto: Theo de la Ruelle

Porseleinvlinder-VlinderstichtingDag 20: #PORSELEINVLINDER #Abraxas_sylvata

Vliegt van mei tot en met september. De vlinder rust met de vleugels open en lijkt dan op een klodder vogelpoep. Vijanden zullen hem negeren. Foto: De Vlinderstichting

Hagedoornvlinder-LA-OirschotDag 21: #HAGEDOORNVLINDER #Opisthograptis_luteolata

Een vrij algemene soort die in twee tot drie generaties vliegt. Waardplanten: div. bomen en struiken. Habitat: Tuinen, parken, bossen & struwelen op graslanden of heiden.

Gouduilen-VlinderstichtingDag 22: Nachtvlinders met "gouduil" in de naam. Hier een compilatie van vier #GOUDUILEN

Niet zo'n algemene soort in Nederland, vliegt in een generatie van augustus tot half oktober. Foto: Vlinderstichting

Kleine hermelijnvlinder-TdlRDag 23: Vandaag de hermelijnvlinders, met vijf soorten in ons land.

Onder meer deze #KLEINE_HERMELIJNVLINDER #Furcula_furcula Foto: Theo de la Ruelle

Egelskopmot-LA-OirschotDag 24: #EGELSKOPMOT #Nymphula_nitidulata

Een met goud afgezette Grasmot. Waardplanten zijn Egelskop en Gele plomp

Bladrollers-VlinderstichtingDag 25: Vandaag weer over micro's en wel de BLADROLLERS. Daar zijn er heel veel van, maar hier even zes voorbeelden. Foto: Vlinderstichting

Braamvlinder-TdlRDag 26: #BRAAMVLINDER #Thyatira_batis

Zeer algemeen. Waardplanten braam en framboos. Vliegt alleen 's nachts van eind april tot begin september in twee generaties. Foto: Theo de la Ruelle

Goudvenstertje-TdlRDag 27: #GOUDVENSTERTJE #Plusia_festucae

Algemeen voorkomend, uit de familie van de Uilen. Soms overdag actief. Foto: Theo de la Ruelle

Grasuilen-VlinderstichtingDag 28: #GRASUILEN

Daar zijn er ook een boel van, dus maar weer een kleine collage Foto: Vlinderstichting

Brandvlerkvlinder-TdlRDag 29: #BRANDVLERKVLINDER #Pheosia_tremula

Familie van de tandvlinders. Waardplanten:(Ratel)Populier, Wilg & Berk. Komt voor in bossen, Populierenaanplanten & windsingels, struwelen, parken & tuinen. Er is ook een berkenbrandvlerkvlinder. Probeer dat maar eens uit te spreken! ;-) Foto: Theo de la Ruelle

Lieveling-LA-OirschotDag 30: #LIEVELING #Timandra_comae

De waardplanten van de rups zijn planten uit de families zuring en duizendknoop. De vliegtijd is van april tot en met november.

Plakker-LA-OirschotDag 31: Vandaag is het vrijekeuzedag. Jullie krijgen van mij nog de #PLAKKER #Lymantria_dispar. Een volwassen vrouw uit de familie van de donsvlinders.