Chinese vernisboom – Koelreuteria paniculata

Mooie kleine boom uit het Verre Oosten met diverse Nederlandse namen: Chinese vernisboom, Blazenboom, Lampionboom, Gele zeepboom.

Hij wordt zo’n 8 tot 10 meter hoog, heeft geveerd blad zoals de Es en soms zelfs dubbel geveerd. Elk deelblaadje heeft een diep gekartelde bladrand. Bloeit in juli- augustus met opvallende, grote, gele pluimen vol bloemen die veel nectar produceren. Daarna vormen zich oranjerode zaadblazen, dat zijn de lampionnetjes of blazen van zijn Nederlandse naam.

Het is een lid van de zeepbomenfamilie, vandaar die andere naam, maar waar de verwijzing naar vernis vandaan komt is minder duidelijk. Wel maakten de Chinezen een gele verfstof van de bloemen en een zwarte van het blad. De grote zwarte zaden uit de blazen werden gebruikt als kralen.

In de herfst verkleurt het blad oranjegeel.

Het is een boom die weinig bodemeisen stelt en goed tegen hete zomers en droogte kan.

Deze boom is, met medewerking van de gemeente Oirschot, geplant ter ere van Jack van Nunen, die op 18 februari 2024 op 67-jarige leeftijd is overleden. Jack was in Oirschot in diverse verenigingen actief, maar vooral ook binnen IVN Oirschot. Hij was de persoon met de langste zittingstijd in het bestuur (22 jaar) en heeft daarnaast een groot aantal activiteiten in zijn ruim 35-jarige lidmaatschap ontplooid. Op het laatst was hij actief in de cursuswerkgroep en als coördinator van de jeugd-IVN. Jack deed niets liever dan kinderen de natuur te laten beleven en hen hierover iets bijbrengen, iets dat veel in Oirschot opgegroeide kinderen zich nog zullen herinneren. We prijzen ons gelukkig dat Jack zo veel jaren actief is geweest in onze vereniging.