Resultaat eerste plantenexcursie Bloemen en planten

Resultaat eerste plantenexcursie

Noordwest-Overijssel 13 april 2022

Afgelopen zaterdag 9 april was de eerste plantenexcursie voor leden van IVN en KNNV. Zoals elk jaar zijn de stinzenplanten de vroege bloeiers, dit jaar ging de excursie naar ‘t Struunpad in Koekangerveld .

Met 10 mensen struinden we het pad af dat door vrijwilligers wordt beheerd. Al vrij snel kwamen de verschillende Flora’s en loepjes te voorschijn om de aangeplante planten op naam te brengen. Soms ging dit gemakkelijk, zoals bij de narcissen, daslook en bosanemonen. Andere keren was er verder onderzoek nodig, want het verschil tussen sneeuwroem en sterhyacint is niet altijd even gemakkelijk te zien. En daar waar het voor een kenner vanuit de verte al gemakkelijk is het onderscheid tussen holwortel en vingerhelmbloem vast te stellen, voor de beginnende plantenkenner is het altijd fijn om het ezelsbruggetje in herinnering te brengen.

Er was veel ruimte om voor iedereen op eigen niveau de bloemen te (her)kennen. Vooral was het genieten van de vrolijke bloemenpracht, ondanks een klein hagelbuitje. Naast de mooie stinzenplanten zijn er op ‘t Struunpad verschillende fruitbomen aangeplant, is er een groot insectenhotel en een broedhoop voor ringslangen.

Ruim 50 verschillende soorten zijn er ontdekt waarvan ongeveer 30 soorten stinzenplanten. Een kleine greep: armbloemig look, kievitsbloem, muskuskruid, bingelkruid, amandelwolfsmelk, gele anemoon en de italiaanse aronskelk,

Een half uur later dan aangekondigd waren we terug bij het verzamelpunt. Iedereen was erg enthousiast en had niet verwacht dat Koekangerveld zoveel moois te bieden had.

Ook een keer mee op een plantenexcursie?
Op 21 mei staat een bezoek aan de Wieden gepland en op 30 juli de Weerribben. Hou deze website in de gaten, of meld je aan via IVN-secr.NWO@ziggo.nl

Foto Gele anemoon – Roely Luyten