Amfibiën en reptielen

Veilige oversteek voor amfibieën

Maas en Waal 2 maart 2023

Als de amfibieën in het voorjaar op pad gaan en hun voorplantingswateren opzoeken lopen zij gevaar verkeersslachtoffer te worden. Vrijwilligers bij IVN Maas en Waal helpen al vele jaren op verschillende plaatsen in Maas en Waal het aantal dode dieren te beperken. Op verzoek gaat een gemeente ook een rijverbod gedurende de donkere uren instellen op wegen waar dat mogelijk is. Het is opgevallen dat op de Waalbandijk bij Boven Leeuwen en de Noord-Zuidweg behalve padden en kikkers ook vaak vuursalamanders en watersalamanders de weg oversteken en daarbij gedood worden. Dit hebben wij bij de gemeenten West Maas en Waal en Druten aangekaart en voorgesteld om gedurende te paddentrek schermen te plaatsen over een lengte van 500 meter aan weerskanten langs de wegen. De amfibieën worden dan omgeleid naar een van de verzamelbuizen die elke ochtend door een van onze vrijwilligers gecontroleerd worden om de dieren naar de andere kant van de weg te plaatsen. De gemeenten hebben een financiële bijdrage toegezegd en na overleg met het waterschap werd de best uitvoerbare oplossing gekozen, die door Klok Groenprojecten werd gerealiseerd. Het is een tijdelijke voorziening en wij zijn heel benieuwd naar het resultaat. Geweldig dat wij zo veel medewerking en inzet krijgen van de vrijwilligers, (semi-)overheid en bedrijven.

Klik op de foto’s voor een vergroting:
werk in uitvoering

traject tijdelijke schermen