november 2023

Verrassende Vormenveelvoud:

In het Drutens Bosje heeft onze paddenstoelenexpert nog veel verschillende soorten paddenstoelen ontdekt. Tijdens de excursie op 29 oktober verbaasden de deelnemers zich over de veelvoud aan vormen en grootte. Bert van Haaften deelt met ons enkele opnames.

witte kluifzwam
De witte kluifzwam is een in Nederland algemene paddenstoel toch op deze locatie nog niet vaak gezien. Oppervlakkig bekeken lijkt die al kapotgetrapt maar hij heeft een lobbig gevormde hoed en de steel is diep gegroefd. Het hele vruchtlichaam wordt tot 15 cm groot en de sporen zijn wit Het is een saprofyt, dus breekt dood plantenmateriaal af en groeit goed op kalkrijke bodem bij loofbomen, dus hier de perfecte plek.

gestreept nestzwammetje
Je moet echt een geoefend oog hebben om deze kleine nestzwammetjes te ontdekken. Dit groepje groeit op een dode boomstronk die ook bedekt was met mossen en bodembedekkers die het vocht goed vasthouden. De bekers zijn 1.5 cm groot en daarin zitten enkele 2 mm grote eitjes die gevuld zijn met de sporen. Als die rijp zijn worden de eitjes door een invallende regendruppel uit het bekertje gelanceerd en verspreid in de omgeving. Dat kan soms tot ruim 1 meter ver! Nestzwammetjes zijn opruimers in het bos, dus saprofyt

gekraagde aardster
Zie je in een bos een dikke laag afgevallen blad kijk dan ook even goed of je een aardster ontdekt. Deze beginnen uivormig onder de grond en bij rijping boven de grond springt de buitenwand open en vormt een kraag rond het bolvormige vruchtlichaam. Daarin zitten de sporen, die via een opening naar buiten dwarrelen als de bol door een dier of regendruppel aangeraakt wordt wordt. Ook deze schimmel is een saprofyt en breekt dood plantenmateriaal af.