Heemtuin Actueel

Augustus 2018
Blauwe knoop met pendel zweefvliegDe bloei neemt nu geleidelijk af. De Blauwe knoop (foto) daarentegen staat pas aan het eind van deze maand volop in bloei. Met name in het venige deel zijn veel planten te vinden. Op de eerste foto komt de blauwe knoop net in bloei; de citroen-pendelzweefvlieg zoekt naar voedsel.
Het werken bestaat uit maaien. Verder worden soorten, waarvan er niet zoveel zijn, vrijgezet om ze beter te laten uitzaaien. Bij de soorten waarvan er heel veel zijn wordt een deel van de zaden afgeknipt.

Juli 2019
Grote bevernelDe grote bevernel (foto 1) met zijn witte bloemschermen, bloeit door de hele tuin. De vlinders van de tweede generatie vliegen in het rond. Op de tweede foto is het bruin blauwtje te zien, rustend op het roze kaasjeskruid. Naar honing geurende moerasspirea, bloeit langs de moerassen.

Bruin blauwtjeDe grote kattenstaart die in de moerassen groeit, trekt veel insecten. Gele composieten, heelblaadjes genoemd, zien toch nog kans om tussen de spirea's door te groeien, evenals vogelwikke en grote wederik. Hieromheen vliegen veel waterjuffers en een paar libellen. De zandheuvels, aan het begin van de tuin, zijn nu erg mooi. De planten worden hier bewust kort gehouden om ook de kleinere soorten tot hun recht te laten komen.

Geel walstro ( foto) en rolklaver, roze geel walstrogekleurde kattendoorn en kruipend stalkruid doen het hier goed. En dit jaar bloeit het slangenkruid, een tweejarige soort, ook weer volop.
Na het werken wordt het hele jaar door al een rondje door de tuin gemaakt en de soorten vlinders en de aantallen geteld. Er zijn 13 soorten geteld.

Juni 2019

Beemdooievaarsbek met weidehommelJuni is dit jaar nat, maar er zijn ook tropische dagen. Het is een groot feest in de tuin. De grote ratelaar bloeit lichtgeel en het blauw van de beemdooievaarsbek en het slangenkruid straalt je tegemoet. De vijf soorten wilde rozen bloeien.  Wolken van glad walstro  grote centaurie, veldsalie, engels gras en zonneroosjes dat zijn enkele van de mooie bloeiers van de zandheuvels. De klokjesbijen halen stuifmeel uit de ruige klokjes.  Op verschillende plaatsen bloeien rietorchissen.

Mei 2019

Bos met daslookDe daslook bloeit in de hele bosvallei, samen met de gele dovenetel en Lievevrouwe-bedstro, een zee van witte bloemetjes gemengd met het geel van de dovenetel en de voorjaarszonnebloem en het blauw van de boshyacint. Buiten het bos vallen de witte bloemen van de gelderse roos en de duindoorns op, tussen andere planten vind je, na even zoeken, gewone- en bos-ereprijs en het grootbloemig muur. Het eenbloemig parelgras breidt zich, dit jaar na de kap van bomen, prachtig uit en de donkere ooievaarsbek, een stinzenplant, voelt zich, samen met de boshyacint en de grote veldbies, in de hele tuin prima thuis. De vijvers zijn nu getooid met de heldergele lissen.

April 2019
DotterbloemDe tuin bruist van het ontluikende leven. Bij een wandeling door de tuin vallen als eerste de "bloeiende vijvers" op. De aandacht wordt vooral getrokken door de vele dotterbloemen. Daarna ontdek je de ranke witte zomerklokjes en het bescheidener geel van de echte sleutelbloemen. Goudveil vormt een prachtig geelgroen tapijt rond deze planten. Oeps daar springt een bruine kikker en daar liggen grote klodders kikkerdril...  Op de struiken zit een vroege vlinder, het bonte zandoogje, te zonnen. In het bos staan veel bosanemonen, een groot tapijt van muskuskruid en heel veel daslook.

Maart 2019
Ontrollende bladen KoningsvarenIn maart zijn er veel regendagen. Goed om het watertekort aan te vullen. Het is 20 maart als er voor het eerst gewerkt wordt. De Lenteklokjes en wilde narcissen bloeien  al vanaf begin maart en aan het eind van de maand verschijnen de bloemen van de bosanemonen en maartse viooltjes.
De koningsvaren zal over niet te lange tijd zijn bladeren ontrollen, een prachtig gezicht.
Bijenkastjes zijn op ooghoogte opgehangen zodat men de bijen goed kan observeren.

Februari 2019

sized_boerenkrokus-crocus tommasinianus De stinzenbolletjes staan boven de grond en bij de alweer krachtiger zon overdag, volop te bloeien. Een prachtig gezicht half februari. Een winterwandeling door de tuin en het stadspark is genieten van die voorbodes van de lente. De boerencrocussen (zie foto), sneeuwklokjes, winteraconietjes en lenteklokjes zijn op hun mooist.
Vogels zingen naar hartelust. De boomklever, de winterkoning en de heggenmus en ook de huismussen zijn nu goed te horen en te zien. Voor meer informatie over de winterbloeiers neem een kijkje op de website http://www.floravannederland.nl/ en in het boekje "de Heemtuin in vier seizoenen": https://www.ivn.nl/file/15816/download?token=Zz0oaKYE

Januari 2019
In januari en februari wordt een rustpauze ingelast. Er wordt niet gewerkt in de tuin.

December 2018
wilgen knottenEr zijn wilgen geknot bij de Bataviastrook en daarmee is de omheining van de composthoop vernieuwd.

omheining compost-hoop in nieuw jasje

November 2018
Zaterdag 3 november natuurwerkdag
Het hek staat al gastvrij wijd open als we arriveren bij de heemtuin Lelystad. Gereedschappen liggen blinkend te wachten in de stralende ochtendzon.
natuurwerkdagAls de 10 deelnemers zijn geïnstrueerd over het snoeiplan gaat iedereen aan de slag met zeis, snoeischaar, spitvork, bladhark of zaag. Het resultaat is al na twee uurtjes te zien: er komt meer openheid in het terrein en als het snoeisel is weggeharkt is de bodem weer verschraald. En dat betekent dan weer dat er zich volgend jaar meer bijzondere plantjes kunnen gaan vestigen.
veldboeketje voor de jarigeNa de koffie met zelfgebakken tractatie gaat ieder weer verder met zijn klus. De struiken en bomen die nog bessen dragen worden niet gesnoeid, omdat de vogels daar nog van kunnen eten. Ook de uitgebloeide bloemstengels waar nog veel zaaddoosjes aan zitten zoals teunisbloem, keizerskaars en knoopkruid kunnen rustig de hele winter blijven staan.
koffie met koekTegen het middaguur volgde nog een lunch met heerlijke erwtensoep.
En na het opruimen van de spullen zag de heemtuin er op haar zondags uit!
Met dank aan de harde werkers!
Ina Marbus

Oktober 2018
woekeraars afremmen HeemtuinOktober is de maand van maaien. De moerassen worden  leeggehaald. Met een drietand worden zoveel mogelijk wortelstokken eruit getrokken, om de verlanding tegen te gaan. Ook de moerasspirea domineert en dringt andere oeverplanten weg. Hier en daar wordt hij met wortel en al eruitgehaald.
Er bloeien nog bloemen voor de tweede keer, de korte dagplanten. Daar maken vlinders en bijen dankbaar gebruik van.
Vogels zoeken naar zaden.

September 2018
In de tuin zijn veel vruchten te bewonderen. Op de foto drinkt de gehakkelde aurelia het sap van de vlierbessen.

vlierbessen met gehakkelde aureliaZon en regen wisselen elkaar af. Goed voor de planten na de lange droogte.
De overvloed aan daslookbollen wordt gerooid.

vrouwtje paardenbijter
Bij droog weer vliegen grote libellen rond zoals dit vrouwtje paardenbijter.
Het zijn met name rode Heidelibellen en Glazenmakers. Gehakkelde aurelia's en veel witjes strijken neer op de laatste bloemen
Op de berk drinken veel vlinders berkensap.