IVN natuur in Amsterdam
(Moes)tuinen
dinsdag14jun2022

Aan de slag met een levende tuin, balkon of terras. Met gratis online cursus!

Wil je aan de slag met een levende tuin, balkon of terras?

Weet je nog niet zo goed waar je moet beginnen?

Geen probleem we helpen je graag op weg. Samen met duurzame tuinontwerper Anne Wieggers, o.a. bekend van het tv-programma BinnensteBuiten, hebben we de e-learning ‘Aan de slag met een levende tuin’ ontwikkeld. Na vijf online modules weet je hoe je je tuin kunt omtoveren naar een fijne plek voor jezelf, planten en dieren.

Iedereen die lid is van IVN-ers kan inloggen op ons.ivn en daar heel veel groene cursussen volgen. Ben je geen lid van IVN geen zorgen we helpen jou ook graag verder. Wil je ook graag gebruik maken van alle e-learning opties en lid worden van IVN dat kan ook via www.ivn.nl.

Klik hier voor de natuur en mens aan de slag met een levende tuin e-learing module. Voor a 15 euro kun je het crusus boek 'levendige tuin' bestellen via de website. Er zijn natuurlijk nog veel meer leuke boeken te koop. Voor je gemak de link naar onze webshop.

3 Tips!

1. Koop alleen biologische en gifvrije planten

Je wilt natuurlijk niet dat je per ongeluk al het leven in je tuin blootstelt aan gif. Shockerend maar waar, veel reguliere plantenteelt in Nederland zit vol gif. Vraag dus om gifvrij of biologisch bij je plantenwinkel. Dus wat je ook doet zorg dat je planten gifvrij zijn.

Lijst met biologische kwekers

• Sprinklr
  • Cruydt Hoeck
  • Natuurlijk Sterker
  • Natural bulbs (bloembollen en planten)
  • (De Warande nemen we niet meer op omdat lang niet alle planten biologisch zijn en dat niet goed wordt aangegeven, let zelf goed op)
  • Bastin Kwekerij

2. Zorg voor overwinter plekken voor bijen, vlinders en insecten

Wist jij dat heel veel vlinders, wilde bijen en insecten en oude boomstammetjes en warme rommelplekjes van stapeltjes hout en tuinafval overwinteren? Als je je tuin vlindervriendelijk maakt, vergeet dan de rupsen niet.

Met een flinke brandnetel bos kun je zowel de rupsen van de dagpauwoog, de gehakkelde aurelia, de atalanta, de kleine vos, het landkaartje en de distelvlinder lokken. Ook hoog gras (dus wel laten staan en niet maaien) trekt veel vlinders aan zoals het zandoogje, de argus vlinder, koevinkje en het groot dikkopje.

Je ziet dan ook steeds vaker mensen die een stukje van hun gazon vol zetten met wilde planten en daar niet maaien. Die bloeiende stukjes vol wilde bloemen zijn paradijsjes voor bijen, vlinders en andere insecten.

3. Het hele jaar een bloeiende tuin, balkon of terras

Wil jij elke maand van het jaar wel iets bloeiends in je tuin, je balkon of straat hebben staan? Dat is ontzettend leuk er is dan altijd iets moois dat in bloei staat.

Wist jij dat je bijen, vlinders en insecten er ook een enorm plezier mee doet?

Door het veranderende klimaat wordt het weer steeds onvoorspelbaarder. Soms zijn er opeens een paar heel warme dagen in het vroege voorjaar waarna de temperatuur opeens weer sterk naar beneden gaat. Als je als bij of insect door de warmte je holletje uit kruipt heb je natuurlijk wel iets te eten nodig. Dus met  vroege voorjaarsbloeiers en late najaarbloeiers kun jij bijen, vlinders en andere insecten al goed helpen. Hieronder vindt je een lijst.

Vroege voorjaars en winterbloeiers:

• Viburnum Tinus (niet inheems maar toch zeer gewaardeerd door bijen, aldus de nederlandse bijenhoudersvereniging en waarnemingen.nl)
  • Helleborus (ook wel kerstroos genoemd)
  • Biologische bollen kun je al in oktober planten kies dan voor biologische en vroeg bloeiende bollen. Zoals de krokus, de wilde hyacint, de winterakoniet, sommige irissen en natuurlijk het sneeuwklokje. Alle andere biologische bollen daar worden wijzelf, de wilde bij en insecten natuurlijk ook heel blij van. Die kunt je bijvoorbeeld bestellen via www.naturalbulbs.nl. Die leveren snel en goed en zijn echt 100% biologisch.
  • Sleutelbloem en longkruid

Lente

• Biologische bollen natuurlijk je wilt niet per ongeluk alle bijen om zeep helpen.
  • tulpen (zon)
  • narcissen (zon / half zon)
  • hyacinten (zon)
  • madeliefjes (zon)
  • klaver (overal)
  • maagdenpalm (overal)
  • kruipend zenegroen (schaduw)
  • Elfenbloem (schaduw)
  • Gebroken hartje (schaduw)

Zomers en lekkere lange bloeiers tot in de herfst waar vlinders en insecten dol op zijn!

• Het ooievaarsbekje (geranium) bloeit van mei tot oktober en insecten zijn er dol op. (inheems)
  • Wilde marjolein (origanum) bloeit ook eindeloos. (inheems)
  • Fijn muurstraal.
  • prachtkaars (gaura)
  • de anemoon
  • verbena (Ijzerhard)
  • Vlinderstruik
  • De wilde peen; de koninginnepage (vlinder) is er dol op!

Allemaal bloeien ze lekker lang in de zomer en vaak ook nog in de herfst!

Herfst

• Koninginnekruid (nazomer herfst)
  • Ooievaarsbek (geranium)
  • Dahlia's
  • Rietbloem
  • herfst aster

Bloemenlijst voor het hele jaar

Klik hier om ede bloemenboog voor 12 maanden bloeiende planten gratis aan te vragen. Wel even je email achterlaten dan sturen we die naar je toe.

Wil je nog meer tips? klik dan hier voor nog meer informatie over IVN bloementuintjes.

Tips voor Balkon, terras of bij de boom in je straat

Heb je geen tuin? Geen probleem hier vindt je tips voor een balkon, terras of stoep.

Je kunt meteen in één keer een kant en klaar pakketje gifvrije planten aanschaffen voor een zonnig, halfschaduw of schaduw balkon of terras. Das lekker makkelijk. Je kunt ze bestellen bij het Amsterdamse bedrijf Spriklr. Klik hier.

Heb je wel een tuin?

Dé manier om meer leven voor insecten in je tuin te realiseren is een boom! Bijvoorbeeld de olijfwilg bloeit eindeloos door en zowel insecten, vlinders zijn er dol op. Ook de gele kornoelje is fantastisch voor merels. Maar ook de hazelaar is fantastisch net als de vlier. Wist je dat dat heerlijke exotisch klinkende drankje 'elder flower' is gemaakt van de bloemen van de vlier? Ja, vlierbloesem sap en vlierbessen zijn super voor mensen, insecten en vogels. Laat dus wel veel bessen en bloemen hangen voor de dieren.

Die stukjes kale grond om een boom; heten Boomspiegels

Boomspiegelplantenlijst

Plantenlijst voor boomspiegels, de stukjes aarde die worden vrijgehouden om een boom. Vind je hier.

bloementuintje ivn