Aan de slag met een levende tuin, balkon of terras. Met gratis online cursus! Tuin en moestuin

Aan de slag met een levende tuin, balkon of terras. Met gratis online cursus!

Amsterdam 14 juni 2022

Wil je aan de slag met een levende tuin, balkon of terras?

Weet je nog niet zo goed waar je moet beginnen?

Geen probleem we helpen je graag op weg. Samen met duurzame tuinontwerper Anne Wieggers, o.a. bekend van het tv-programma BinnensteBuiten, hebben we de e-learning ‘Aan de slag met een levende tuin’ ontwikkeld. Na vijf online modules weet je hoe je je tuin kunt omtoveren naar een fijne plek voor jezelf, planten en dieren.

Iedereen die lid is van IVN-ers kan inloggen op ons.ivn en daar heel veel groene cursussen volgen. Ben je geen lid van IVN geen zorgen we helpen jou ook graag verder. Wil je ook graag gebruik maken van alle e-learning opties en lid worden van IVN dat kan ook via www.ivn.nl.

Klik hier voor de natuur en mens aan de slag met een levende tuin e-learing module. Voor a 15 euro kun je het crusus boek ‘levendige tuin’ bestellen via de website. Er zijn natuurlijk nog veel meer leuke boeken te koop. Voor je gemak de link naar onze webshop.

3 Tips!

1. Koop alleen biologische en gifvrije planten

Je wilt natuurlijk niet dat je per ongeluk al het leven in je tuin blootstelt aan gif. Shockerend maar waar heel veel reguliere plantenteelt in Nederland zit vol gif. Vraag dus om gifvrij of biologisch. Dus wat je ook doet zorg dat je planten gifvrij zijn.

2. Zorg voor overwinter plekken voor bijen, vlinders en insecten

Wist jij dat heel veel vlinders, wilde bijen en insecten en oude boomstammetjes en warme rommelplekjes van stapeltjes hout en tuinafval overwinteren? Als je je tuin vlindervriendelijk maakt, vergeet dan de rupsen niet.

Met een flinke brandnetel bos kun je zowel de rupsen van de dagpauwoog, de gehakkelde aurelia, de atalanta, de kleine vos, het landkaartje en de distelvlinder lokken. Ook hoog gras (dus wel laten staan en niet maaien) trekt veel vlinders aan zoals het zandoogje, de argus vlinder, koevinkje en het groot dikkopje.

3. Het hele jaar een bloeiende tuin, balkon of terras

Wil jij elke maand van het jaar wel iets bloeiends in je tuin hebben? Dat is ontzettend leuk er is dan altijd iets moois dat in bloei staat.

Wist jij dat je bijen, vlinders en insecten er ook een enorm plezier mee doet? Door de klimaatcrisis wordt het weer steeds onvoorspelbaarder. Soms zijn er opeens een paar heel warme dagen in het vroege voorjaar waarna de temperatuur opeens weer naar beneden gaat. Als je als bij of insect door de warmte je holletje uit kruipt heb je natuurlijk wel iets te eten nodig. Dus met  vroege voorjaarsbloeiers en late najaarbloeiers kun jij bijen, vlinders en andere insecten al goed helpen. Hieronder vindt je een lijst.

Lijstje vroege voorjaars en winterbloeiers:

• Viburnum Tinus (winter)
  • Helleborus (winter vroege voorjaar)
  • Biologische bollen kun je al in oktober planten kies dan voor biologische en vroeg bloeiende bollen. Zoals de krokus, de wilde hyacint, de winterakoniet, sommige irissen. Alle andere biologische bollen daar worden wijzelf, de wilde bij en insecten natuurlijk ook heel blij van. Die kunt je bijvoorbeeld bestellen via www.naturalbulbs.nl. Die leveren snel en goed en zijn echt 100% biologisch.

Klik hier om ede bloemenboog voor 12 maanden bloeiende planten gratis aan te vragen. Wel even je email achterlaten dan sturen we die naar je toe.

Wil je nog meer tips? klik dan hier voor nog meer informatie over IVN bloementuintjes.

Tips voor Balkon, terras of bij de boom in je straat

Heb je geen tuin? Geen probleem hier vindt je tips voor een balkon, terras of stoep.

Je kunt meteen in één keer een kant en klaar pakketje gifvrije planten aanschaffen voor een zonnig, halfschaduw of schaduw balkon of terras. Das lekker makkelijk. Je kunt ze bestellen bij het Amsterdamse bedrijf Spriklr. Klik hier.

Boomspiegel plantenlijst

Plantenlijst voor boomspiegels, de stukjes aarde die worden vrijgehouden om een boom. Vind je hier.

bloementuintje ivn