Natuurcursus Voorjaar

Beleef de natuur in je eigen leefomgeving

Onder het motto ‘Beleef de natuur in je eigen leefomgeving’ organiseert IVN Dronten in de periode mei – juni 2023 een natuurcursus met binnen- en buitenlessen. De cursus is bedoeld voor iedere geïnteresseerde inwoner van Biddinghuizen, Dronten of Swifterbant.
We hebben in de gemeente Dronten prachtige natuur. De natuurgebieden zijn rijk aan bomen, planten en dieren, zoals vogels, zoogdieren, vlinders en libellen, vissen en andere waterdiertjes.
Steeds meer mensen willen daar graag wat meer over weten om er beter van te kunnen genieten. Ben je één van hen, dan is deze natuurexpeditie echt iets voor jou om je in de wonderen van de natuur te gaan verdiepen.

In acht lessen leer je over vlinders en libellen, bodem, bomen en planten, waterleven en biodiversiteit en vogels en vogeltrek. Van deze onderwerpen wordt een binnenles en een buitenles gegeven; de buitenlessen vinden altijd plaats in een ander natuurgebied, waardoor je tijdens deze excursies ook weer nieuwe plekken ontdekt.

De binnenlessen worden op woensdagavond 24 en 31 mei en 7 en 14 juni gegeven van 19.45 uur tot 22.00 uur en vinden plaats in basisschool Aquamarijn, De Ketting 16 in Dronten.
De buitenlessen vinden plaats op de zaterdagen volgend op de binnenlessen en wel op zaterdag 27 mei en 3, 10 en 17 juni. De tijden van de buitenlessen worden in onderling overleg bepaald, maar worden meestal gehouden in de ochtenduren met uitzondering van de buitenles over vlinders; dit omdat vlinders pas later op de dag vliegen. Deze les zal aan het begin van de middag plaats vinden. De plaats van de buitenles wordt tijdens de binnenles bekend gemaakt.

De kosten bedragen € 25.00 voor IVN leden en € 45.00 voor niet-leden.
De docenten zijn enthousiaste, vrijwillige IVN-gidsen die veel in de natuur te vinden zijn. In een ontspannen sfeer valt van hen en van elkaar veel (bij) te leren.
Het lidmaatschap van IVN-afdeling Gemeente Dronten bedraagt slechts € 15,00 per jaar. Indien u nu lid wordt kunt u de cursus volgen tegen de ledenprijs. Meld u hier aan voor het lidmaatschap.

Inhoud cursus

De cursus bestaat uit vier theoriebijeenkomsten en vier excursies.

Woensdag 24 mei Theorie vlinders en libellen
Zaterdag 27 mei Excursie Vlinders en libellen
Woensdag 31 mei Theorie Bodem/grond en planten
Zaterdag 3 juni Excursie Bodem / Grond en planten