Vogels

De Lege Midden 18 maart 2019

13 maart

Bezoek aan de Fûgelhelling

In weer en wind met veel regen vertrokken we richting Ureterp om een bezoek te brengen aan de Fûgelhelling, dit is een uniek opvangcentrum in het Noorden. We werden hier hartelijk ontvangen door 2 gidsen in een prachtige ontvangstruimte/educatie lokaal. De koffie en cake stond al klaar, we stelden ons aan elkaar voor door te vertellen dat we IVN afd. De Lege Midden waren en het 30 jarig bestaan hiervan vierden met als uitje dit bezoek. Toen begon de presentatie en hoorden we dat Fûgelhelling al sinds 1975 hulp biedt aan gewonde, verzwakte en ouderloze inheemse vogels en zoogdieren. Jaarlijks worden ong. 6000 dieren opgevangen, die op straat zijn aangereden, tegen een raam zijn gevlogen, door een kat zijn gepakt of verweesd zijn en te jong om voor zich zelf te zorgen. Dit alles werd leuk in beeld gebracht door een power point presentatie. De gids wist inmiddels dat er veel vogelkennis onder ons was en Reinie kon haar nog onderwijzen ook door het verschil tussen onze kauw en de Siberische kauw te vertellen

In de Fûgelhelling doen zo’n 60 vrijwilligers hun uiterste best om de dieren op te lappen, te voeren en weer vrij te laten. De patiënten variëren van jonge merels, kauwtjes, duiven, uilen, roofvogels, zwaluwen en ooievaars tot jonge egels, vleermuizen, dassen en reeën. Het streven is dat alle dieren zo snel mogelijk terugkeren naar de natuur . Om dit te realiseren beschikt men over verschillende opvangmogelijkheden: een ziekenboeg, een grote uitvliegkooi voor roofvogels, een kooi voor weidevogels en één voor watervogels. Bovendien zijn er 2 vijvers, één op het terrein zelf en één op het Douwe’s  Gea. Dit natuur terrein is in 1997 aangelegd, een waar natuurparadijsje voor educatie.

Na de presentatie gingen we dit alles met eigen ogen aanschouwen en het was gelukkig even droog om naar buiten te gaan. We konden nu zelf zien hoe goed alles verzorgd is en gerund wordt door bevlogen vrijwilligers. Vogels en zoogdieren die opgelapt worden voor een terugkeer in de natuur en als dit niet mogelijk is  doordat ze gehandicapt zijn, mogen  ze blijven om in de Fûgelhelling verzorgd te worden in een prachtige natuurlijk omgeving.

Gezellig buiten lopend zagen we opeens de naam Humalda op een kooi staan, ja de naam van onze oprichster van  IVN afd. De Lege Midden. Op de kooi stond de naam van haar kleinzoon vermeld en zo kwamen bij velen van ons goede herinneringen boven over Anns en tevens het 30 jarig bestaan van onze club, al met al een gezellig en educatief uitje.