Nieuw cultuurhistorisch landschap in Best Landschap

Nieuw cultuurhistorisch landschap in Best

Best 6 december 2021

Op een  perceel gelegen aan de Kruisbeemdenweg en de Kleine Broekweg, gaan IVN Best en Erfgoedvereniging Dye van Best een stukje cultuurhistorisch landschap inrichten. Op zaterdag 27 november 2021 zijn twaalf leden van de landschapsbeheergroep van IVN Best hier om negen uur ’s morgens present. De eerste sneeuw is al gevallen. Toch kun je de door de gemeente klaargemaakte plantvakken onderscheiden. Ook is er witte klaver gezaaid om in de lente de groei van onkruid tegen te gaan. In een hoek van het perceel liggen 500 struikjes te wachten. Van veldesdoorn tot gele kornoelje, van haagbeuk tot hondsroos. In totaal 13 verschillende – veelal besdragende – struiken. Ze zijn enkele dagen ervoor al opgehaald bij Plan Boom.

Marijke legt de bedoeling uit. Waar moet welke plant, hoever van elkaar, in hoeveel rijen? De leden van de landschapsbeheergroep zijn wat ongeduldig en willen aan de slag. Zodra Marijke uitgepraat is, worden de struiken verdeeld, de eerste gaten gemaakt en gaat het planten beginnen. Een gezellige klus. Zeker als er speculaasbrokken zijn bij de koffie en een lekker worstenbroodje om half elf. Tijdens de pauze wordt deze dag officieel vastgelegd. Jan Ackermans (voorzitter van IVN Best) en Ad van de Wiel (bestuurslid van Dye van Best) worden samen met het logo van hun vereniging tussen de reeds geplante struiken op foto vastgelegd. Na de pauze nog even de spa de grond in en de klus is geklaard. Alle struikjes hebben een plek gekregen en kunnen uitgroeien tot een struweelhaag en een vogelbosje. Als afsluiting worden de leden van de landschapsbeheergroep getrakteerd op heerlijke erwtensoep.

Ruud Uittenbogaard maakte foto’s.

Het vervolg

In 2022 krijgt het project een vervolg. In Marijke’s plan is immers plaats ingeruimd voor knotwilgen en populieren. Er komt bovendien een poel voor het broodnodige water en deze loopt uit in een stukje plas-dras voor de watervogels. De grond uit de poel wordt gebruikt voor het realiseren van een insectenwand. Misschien nog een bankje om in alle rust te kunnen genieten van dit nieuwe stukje cultuurhistorisch landschap? Tevens is gedacht aan educatie. Erfgoedvereniging ‘Dye van Best’ – mede-initiator – ontwikkelt een lesbrief over het gebruik van de bomen en struiken door onze voorouders, het zogenaamde geriefhout. Ook komt er een informatiebord. IVN Best gaat het gebied monitoren en de landschapsbeheergroep tekent voor het onderhoud. Trouwens, iedereen kan de ontwikkelingen volgen. Loop de Laarzenwandeling van de Best Bijzondere IVN natuurwandelingen en je komt er vanzelf langs.
Ga hiervoor naar www.ivn.nl/afdeling/best/op-pad/wandelroutes/best-bijzonder-natuurwandelingen

Met medewerking

Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door medewerking van Gemeente Best, Nationale Postcode Loterij, Plan Boom en Stichting stimulering natuurprojecten omgeving Eindhoven.