De wolf is terug in Nederland

lezing door Ton Popelier

Van te voren aanmelden door het FORMULIER hier onder in te vullen

Meer gegevens staan helemaal onder aan deze pagina.

In zijn lezing besteedt Ton Popelier, coördinator Brabant van het Wolvenmeldpunt en actief betrokken bij het monitoren van wolven, aandacht aan de levenswijze van de wolf en vertelt hij waar de Nederlandse wolven vandaan komen. Liggen er kansen voor deze diersoort in onze provincie of moeten we alles op alles zetten om wolven te verdrijven? Zijn schapenhouders bij voorbaat kansloos of zijn er mogelijkheden om hun dieren te beschermen?
Sinds enkele jaren wonen er wolven op de Veluwe en in Drenthe. Inmiddels hebben ze ook voor nakomelingen gezorgd. Ook onze provincie krijgt steeds meer met wolven te maken. De wolf die in 2020 opdook bij Haarsteeg en veel schapen doodde, veroorzaakte woedende reacties in de pers. Het dier vertrok uiteindelijk via België naar Frankrijk. Brabant was amper van de schrik bekomen of er dook een nieuwe wolf op, die neerstreek op de Strabrechtse Heide bij Heeze. Dit geheimzinnige dier woont daar inmiddels enkele jaren en weet zijn kostje prima bij elkaar te scharrelen. Regelmatig doorkruisen ook andere wolven Brabant en Limburg. Ze duiken onverwacht op en verdwijnen even geruisloos weer. Bij de professioneel gerunde schaapskuddes op Strabrecht zijn de herders permanent op hun hoede. Zij hebben geleerd hoe ze de wolf bij hun schapen weg kunnen houden. Helaas onderschatten kleine schapenhouders te vaak de kracht en de inventiviteit van een hongerige wolf en dat kost hen schapen.
Nieuwsgierig geworden? Kom luisteren!

Per aanmeldingsformulier één naam invullen.
Iedere deelnemer ontvangt een bevestigingsmail.

De wolf is terug in Nederland - lezing op 4 april

Naam(Vereist)