Wandeling in Natuurpark de Vrije Geer

Loop mee op zaterdag 5 maart met Ineke Deckers door de Vrije Geer en laat je verrassen door dit overgebleven stukje veenweide in Nieuw-West. Merk jij aan de planten en dieren dat de lente eraan komt?

Dit kleine groengebiedje neemt je mee terug in de tijd naar hoe het veenweidegebied tussen Amsterdam en Sloten er vroeger uitzag. Veen is typisch voor ons Hollandse natte landschap en wordt gevormd door de opstapeling van plantenresten. Afgestorven plantenresten worden vaak omgezet door schimmels en bacteriën tot nieuwe aarde, maar wel in combinatie met zuurstof. In een natte bodem, zoals bij een moeras, is er weinig zuurstof, worden de resten niet afgebroken en vormt het dus veen.

Het natte weidegebied is ook ideaal als broedplaats voor weidevogels, zoals de kieviet. Ook hebben ze in de Vrije Geer broednesten voor Ooievaars en trekt het nog veel andere soorten. Deze vogels moeten natuurlijk ook wat eten en daarom wordt er actief gewerkt aan het trekken van insecten. Zo is er een insectenhotel de ”Vrije logeerkorf” en worden er veel bloemsoorten gezaaid in de bermen rondom het gebied. Zoveel planten en dieren op zo’n klein stukje grond. Het is bijna te mooi om waar te zijn…

Naast natuurwaarde heeft Vrije Geer ook historische waarde. Sinds het ontstaan van het dorp Sloten, zo’n duizend jaar geleden, is het hier maar weinig veranderd. Toch was Amsterdam van plan dit stuk geschiedenis te vervangen voor meer woningen. De bewoners van Oud Sloten kwamen in actie. Zij wilden niet versmelten met de stad, maar als dorp gescheiden blijven en hun groene uitzicht behouden. Daarom hield op 17 mei 1995 de gemeente Amsterdam voor het eerste een referendum dat op initiatief van burgers werd georganiseerd. 208.538 Amsterdammers brachten hun stem uit en de Vrij Geer mocht blijven!

Wil jij de Vrije Geer ook verder ontdekken? Meld je dan aan bij Ineke en mail haar nnaar ideckers@telfort.nl

De wandeling is van 11:00 tot 12:30 uur. Het verzamelpunt is bij de Zuidingang van het natuurpark bij het informatiepaneel aan de weg Vrije Geer, tussen Ditlaar en de Osdorperweg. Zie de felgroene IVN-stip hieronder op de kaart

Vrij_Geer_ontmoetingsplek

De kaart en meer informatie over Natuurpark de Vrije Geer vind je op deze website.

Foto Banner : Fotograaf onbekend