Elk jaar hetzelfde liedje..? Heerlijk het is lente!

Het is half april. Langzaam worden de dagen weer langer en geeft de zon meer warmte. De koudste periodes liggen achter ons en alles om ons heen lijkt te ontwaken. De lente is aangebroken.  Na een periode van rust en bezinning is er nu vooral uitbundigheid. Voor iemand met natuurfotografie als passie breekt er een heerlijke tijd aan. Ik voel de vlinders in mijn buik dartelen van geluk als ik mijn camera pak. In de lente is er bijna te veel om te fotograferen. De natuur barst uit zijn voegen en overal is er wel iets te zien. Verschillende delen van Amsterdam veranderen in een kleurrijk tapijt van bloempjes. Niet alleen in de parken, maar ook in perken, op rotondes en in bermen komen de vrolijke kopjes van krokussen, blauwe druifjes en narcissen naar boven. Ik bezoek verschillende van deze plekken. Soms raast het verkeer voorbij maar het doet me niks want ik ben verdwaald in deze mooie wereld. Het is even zoeken voordat je een mooie plek hebt gevonden. Er staat zo veel dat je bijna door de bloemen het bos niet meer ziet. Tot mijn grote vreugde zie ik ook steeds meer insecten. Terug van weggeweest genieten ze van de nectar die nu in overvloed aanwezig is. Hoe langer je in een bloemperk kijkt hoe meer je ziet bewegen. Het zoemt letterlijk van het leven. Druk bezig met verzamelen lijken ze mij niet op te merken. Zo kan ik ongestoord foto’s maken.

Hommel

Ook de bomen en struiken doen mee. Het bloesempark in het Amsterdamse bos veranderd in een sprookjeswereld met zoetroze kersenbomen. Het is een heerlijke plek. Rond mei kun je hier genieten van een waar concert van kwakende groene kikkers. Nu geniet ik vooral van de vele vogelliedjes. Ik hoor een tjiftjaf vlakbij zingen. Ik probeer hem te zoeken met mijn camera. Ik vang een glimp op, maar daar blijft het bij. Zijn liedje vervult me des te meer. Het onmiskenbare “tjiftjaftjiftjaf” dat weer na een lange winter te horen is.

KersenbloesemIn de late middag ga ik graag op zoek naar iets anders dan bloemen. Ook in de vogelwereld barst het van het leven nu. Tijdens mijn wandeling hoor ik een liedje dat ik nog niet helemaal kan plaatsen. Ik zie iets in het riet schieten. Als ik mijn verrekijker pak zie ik een prachtige felblauwe plek tussen het riet. Mijn hart maakt een sprongetje. Wauw, een blauwborst! Het is maanden geleden dat ik de blauwborst voor het laatste gehoord heb. Het lijkt alsof je ieder jaar weer opnieuw zijn melodieën ontdekt. Dat kan wel kloppen. In Afrika leren ze verschillende liedjes bij van typisch Afrikaanse zangvogels. Na een kleine twijfel is het toch weer een feest van herkenning. De mannetjes zijn nogal fanatiek met hun balts. En ze zijn er zo mee bezig dat ze erg dichtbij komen. Ik wacht rustig af tussen het riet. Terwijl het mannetje aan zijn concert begin kruipt hij langzaam omhoog in het riet.

BlauwborstDaar zit hij in de pluim uitbundig te zingen. Ik probeer mijn enthousiasme te bedwingen terwijl ik doodstil sta en alleen maar op de ontspanknop van mijn camera druk. Af en toe stop ik met fotograferen om gewoon even te genieten van dit mooie lente moment. Het gouden avondlicht, een zacht briesje door mijn haren en de perfecte zang van dit prachtige vogeltje. Opeens vliegt het mannetje op. Hij wappert met zijn vleugeltjes en al zingen laat hij zich als een mini parachute naar beneden vallen. Op het laatst laat hij nog even zijn prachtige oranje/rode staartveren zien. Dan is de show voorbij. De blauwborst is een prachtige zeldzaamheid in ons land. Daarom laat ik hem nu met rust in de hoop dat hij een leuke blauwborst-vrouw vindt waarmee hij maar veel nakomelingen mag krijgen. Ik hoop dat hij en zijn nakomelingen volgend jaar Amsterdam weer weten te vinden.

Zelf de blauwborst zien? Ik geef zo nog wat tips over mooie locaties in Amsterdam. In dit filmpje legt Camilla Dreef uit hoe je een blauwborst kunt herkennen: Uitvogelen met Camilla: de blauwborst

Tips en locaties in Amsterdam om zelf de blauwborst te spotten

Dat kan ga met je camera of een verrekijker, een goede dosis geduld en respect voor deze vogels op pad. In april en mei maak je de meeste kans ze te zien op een plek met riet en ruigte. Hou voldoende afstand om het balst proces niet te verstoren.

Plekken in en om Amsterdam om de blauwborst te spotten zijn onder andere:
– Diemer Vijfhoek
– de Bretten