Visie

Bij IVN Natuureducatie zetten we ons in om mensen van alle leeftijden – van jong tot oud – dichter bij de natuur te brengen. Voor kinderen speelt het primair onderwijs hierin een cruciale rol. Scholen bieden dé plek om hen de natuur te laten ervaren en ontdekken dat ze er zelf onderdeel van zijn. Samen met scholen werken we aan een toekomst waarin natuur een vanzelfsprekend onderdeel is van het dagelijks leven. Een toekomst waarin kinderen leren, spelen en groeien in een groene, inspirerende omgeving.

Leidende principes

Voor ons programma werken we samen met 12 pioniersscholen in het basisonderwijs. Scholen die elk op hun eigen manier, vanuit hun eigen visie, bouwen aan een natuurrijke leeromgeving. Wat deze scholen verbindt, is de overtuiging dat natuur onmisbaar is voor de ontwikkeling van kinderen én voor toekomstgericht onderwijs.

Vorig jaar gingen we met deze scholen op een leiderschapsreis, in samenwerking met Operation Education. Samen onderzochten we wat een ‘Natuurrijke School’ werkelijk betekent. Want hoewel veel scholen al werken aan vergroening, wilden we met elkaar tot een gedeeld begrip komen dat de bestaande groene beweging in het onderwijs versterkt.

We hebben samen nagedacht, gedeeld, getwijfeld en doorgevraagd. Het resultaat? Een aantal leidende principes die het fundament vormen van een Natuurrijke School. Geen vastomlijnde regels of blauwdrukken, maar richtinggevende uitspraken die dienen als moreel kompas. Principes die inspireren, uitdagen en helpen koers te houden op weg naar een school waar natuur en leren vanzelfsprekend samenkomen.

Deze principes zijn geen eindpunt, maar een uitnodiging aan alle scholen om hun eigen weg te vinden naar meer natuur in en om de school.

Hoe werken we hieraan?

IVN ontwikkelt programma’s voor scholen op landelijk, regionaal en lokaal niveau. Bij alles wat we doen, hanteren we de Whole School Approach: een onderwijsbenadering waarbij de hele school wordt betrokken bij één centraal thema—bij ons is dat natuur. Onze programma’s dragen altijd bij aan een of meer van de vijf pijlers van deze aanpak: wat we leren, hoe we leren, waar we leren, van wie we leren en met wie we leren. Zo helpen we scholen om natuur structureel te verankeren in het onderwijs en werken we integraal aan een natuurrijke leeromgeving voor ieder kind.

Wat we leren

Kinderen leren over de natuur is superbelangrijk én leuk! Ze ontdekken niet alleen hoe de wereld werkt, maar ook hoe alles in de natuur met elkaar verbonden is. Spelen buiten maakt ze nieuwsgierig, creatief en blij, terwijl ze tegelijkertijd respect ontwikkelen voor onze planeet. Zo groeien ze op als zorgzame en bewuste wereldburgers! 📚

Hoe we leren

Kinderen leren het best door te doen! Natuurlijk zijn boeken handig, maar zelf voelen, ruiken, en luisteren brengt lesstof tot leven en maakt leren leuker. Buiten rennen, insecten zoeken of modderige handen krijgen – zo blijft kennis beter hangen en groeit hun nieuwsgierigheid. Leren met hoofd én handen maakt alles spannender! ✨

Waar we leren

Een omgeving met bomen, planten en natuurlijke speelplekken prikkelt de nieuwsgierigheid en nodigt uit tot ontdekken. Kinderen kunnen buiten leren door te spelen, onderzoeken en ervaren. Een moestuin, insectenhotel of klimbomen maken lessen levendig en stimuleren creativiteit. Zo wordt de natuur een vast onderdeel van hun schooldag! 🏫

Van wie we leren

Goed natuuronderwijs begint bij enthousiaste en goed geschoolde leerkrachten. Met de juiste kennis en ondersteuning kunnen zij buiten leren echt tot leven brengen. IVN helpt met trainingen, lesmateriaal en begeleiding. Zo maken we samen natuuronderwijs leuk, leerzaam en toegankelijk voor alle kinderen. 🌿

Met wie we leren

Daarnaast vraagt natuuronderwijs ook om extra handen! Vrijwilligers en ondersteuning maken buiten leren makkelijker en leuker. Denk aan hulp bij een schoolmoestuin, excursies of gastlessen. IVN biedt begeleiding en materialen om scholen hierbij te helpen. Samen zorgen we voor meer natuur in de klas én daarbuiten. ✨

Waarin we leren

Voor deze natuurrijke beweging is de hele maatschappij nodig! Samen creëren we de samenleving waar onze kinderen in opgroeien. Hoe meer mensen bijdragen aan natuur meedoen, hoe groter de impact op een groenere toekomst. 🌍

Doet jouw school al met ons mee?

 

Lees verder:

Onderbouwing

Onderzoek toont aan dat tijd doorbrengen in de natuur een positieve invloed heeft op kinderen. Kinderen die regelmatig buiten spelen, ervaren minder stress, hebben een beter concentratievermogen en ontwikkelen meer creativiteit en probleemoplossend vermogen. Daarnaast bevordert natuur hun sociale vaardigheden en versterkt het hun verbondenheid met de omgeving.

Collectief Natuurinclusief

IVN is onderdeel van het Collectief Natuurinclusief Onderwijs. Binnen deze missiegedreven beweging werken onderwijsprofessionals, maatschappelijke organisaties en overheden samen aan natuurinclusief onderwijs in een groene leeromgeving. Als partner in het Collectief Natuurinclusief draagt IVN bij aan de bredere transitie naar een natuurinclusieve samenleving.

 

 

De Natuurrijke School wordt mede mogelijk gemaakt door steun van de Nationale Postcode Loterij.

Logo Nationale Postcode loterij