De Rietlanden

Basisschool De Rietlanden is een kleinschalige christelijke basisschool op het prachtige schiereiland Marken. Wij zijn een natuurrijke school en bieden onderwijs aan gemiddeld 80 leerlingen, verdeeld over vier combinatiegroepen: 1-2, 3-4, 5-6 en 7-8.

Onze unieke locatie maakt dat we de natuur volop kunnen benutten in ons onderwijs. Dit doen we samen met partners in de omgeving: de boerderij, verenigingen, de eilandraad, lokale organisaties en de steunvereniging die ons jaarlijks helpt met projecten en materialen.

Naast de bijzondere locatie is ook onze kleinschaligheid een kracht: we kennen al onze leerlingen, waardoor er écht persoonlijke aandacht is.

Kinderen in winterjassen spelen buiten bij een schooltuin met groenhoge planten.

Een gemeenschap vol unieke talenten

De Rietlanden biedt onderwijs aan kinderen van 4 tot en met 12 jaar, waarbij we hen voorbereiden op een duurzame samenleving waarin zij zich volop kunnen ontplooien.

Visie: Goed onderwijs ontstaat in een gemeenschap van kinderen en volwassenen die elkaar respecteren, waarderen en vertrouwen. Vanuit dat vertrouwen geven we kinderen verantwoordelijkheid en ruimte om te groeien. Ieder kind is uniek, met eigen mogelijkheden, interesses en talenten. Daarom staat persoonlijke aandacht centraal en werken we vanuit deze aspecten.

Vier kinderen gooien bladeren omhoog in een groene tuin, stralend van plezier.

Natuurrijk onderwijs werkt voor het kind

Verbinding met natuur en duurzaamheid

Leerlingen ontwikkelen een diepe waardering voor de natuur door buitenlessen en het werken in de moestuin. Ze leren hoe voedsel groeit en raken vertrouwd met duurzame gewoontes. Dit maakt hen milieubewuste burgers.

Meer zelfstandigheid en verantwoordelijkheid

Door echte taken, zoals zorgen voor de moestuin, leren kinderen verantwoordelijkheid nemen. Ze ervaren dat inzet resultaat oplevert. Dit versterkt hun zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen.

Ontwikkeling van samenwerking en creatief denken

Bij projecten zoals moestuin-, kook- en buitelessen leren kinderen samenwerken en problemen oplossen. Ze bedenken samen oplossingen en plannen hun werk. Hierdoor ontwikkelen ze flexibiliteit en creativiteit.

Brede vaardigheden voor de toekomst

Naast basisvakken leren kinderen kritisch denken, samenwerken en bewust burgerschap. Ze leren hun eigen talenten kennen en inzetten. Dit bereidt hen voor op een snel veranderende samenleving.

Emotionele veiligheid en persoonlijk vertrouwen

In onze kleinschalige school voelt ieder kind zich gezien en gekend. Dit geeft een sterke basis voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Kinderen durven daardoor vragen te stellen en fouten te maken.

Betekenisvol en ervaringsgericht leren

Leerlingen leren door te doen, ontdekken en ervaren in de omgeving om hen heen. Dit maakt het onderwijs relevanter en leuker. Het vergroot hun begrip en nieuwsgierigheid.

Een gezonde, actieve leefstijl

Veel buiten zijn bevordert de concentratie en vermindert stress. Kinderen bewegen meer en voelen zich fitter. Dit draagt bij aan een gezonde basis voor hun verdere leven.

Aanpak

De Rietlanden – onderwijs dichtbij de natuur.

We blijven als team in gesprek over onze visie, zodat we focus houden op natuur, duurzaamheid en persoonlijke ontwikkeling. We richten onze leeromgeving zo in dat deze past bij onze visie, binnen de mogelijkheden van ons huidige gebouw en schoolplein. Ondanks het stenen schoolplein hebben we groene elementen toegevoegd als moestuinen voor groep 6, moestuinbakken voor alle groepen, een buitenlokaal, een insectenhotel en een heg van fruitbomen.

We hebben natuurgerichte lessen ontwikkeld die aansluiten bij de omgeving van Marken. Voor deze lessen werken we nauw samen met verschillende lokale partners. Er is een sterke ouderbetrokkenheid die projecten mogelijk maakt en versterkt.

Daarnaast zijn we gewoon begonnen: we wachten niet tot alle omstandigheden ideaal zijn, maar leren gaandeweg wat werkt en wat niet. We blijven onze aanpak continu ontwikkelen; het is een proces dat nooit stopt.

3 tips om te starten

Een kind onderzoekt groene bladeren aan een haag op een zonnige dag.

1. Zorg voor een gedeelde visie in het team.

Blijf regelmatig met elkaar in gesprek, zodat iedereen dezelfde richting op werkt en focus houdt.

Kinderen inspecteren bladeren in een tuin tijdens een zonnige dag.

2. Maak de buitenomgeving betekenisvol, ook als je weinig groen hebt.

Voeg eenvoudige, haalbare elementen toe zoals moestuinbakken, insectenhotels of een buitenlokaal om natuur toch zichtbaar te maken.

Kinderen spelen aan de waterkant naast een brug op een zonnige dag.

3. Werk samen met ouders en lokale partners.

Betrokkenheid van de omgeving versterkt projecten, vergroot draagvlak en maakt meer mogelijk dan je als school alleen kunt.

Pioniers Natuurrijke School

Twee kinderen onderzoeken een insect in een potje buiten, met een gebouw op de achtergrond.

De Rietlanden

Buurterstraat 3
1156 AP Marken
☏ 0299 – 60 13 17
directie@derietlandenmarken.nl

Laat je inspireren

IVN gelooft dat de natuur de plek waar ze niet alleen zichzelf ontdekken, maar ook anderen en de wereld om hen heen begrijpen. Samen met een aantal onderwijspioniers heeft IVN de ambitie om natuur-en buitenonderwijs een sterke plek te geven in het onderwijsprogramma en andere scholen te inspireren.

 
 

De Natuurrijke School wordt mede mogelijk gemaakt door de deelnemers van de Nationale Postcode Loterij.

Logo Nationale Postcode loterij