• We hebben elke woensdagmiddag een team-ontwikkelmiddag waar we onder andere brainstormen en workshops volgen. Zo houden we de leerkrachten enthousiast en op de hoogte.
• Om anderen te inspireren hebben we een Buitenwijs Community opgericht, waar we live en online avonden organiseren voor mensen die interesse hebben in onze werkwijze. Daarnaast proberen we te netwerken op Pabo’s, zodat zij uiteindelijk hun onderwijs aanpassen en natuuronderwijs een vast onderdeel van het curriculum wordt.
• Wij zien de natuur ook als een belangrijke leerschool. Je kunt de natuur als vertrekpunt nemen om allerlei verschillende dingen te leren. Denk aan de geometrische vormen die van nature voorkomen, maar ook aan alle verschillende diersoorten met elk eigen talenten en manieren van samenleven- en werken.
• Ook hebben we onze buitenruimte aangepast. Samen met een ontwerper, de ouders, kinderen en ons team hebben we een plan gemaakt. Het idee is dat leerlingen hier risicovol kunnen spelen en hun eigen grenzen ontdekken. Daardoor ontwikkelen ze meer zelfvertrouwen. En natuurlijk krijgen ze hier ook les.
• Op het gebied van voeding speelt de natuur ook een belangrijke rol. Naast het creëren van een gezonde relatie met de natuur, willen wij ook dat kinderen een gezonde relatie met voeding ontwikkelen. Het actief verzorgen van eetbare planten als groente en fruit, dit bereiden en opeten gaat daar aan bijdragen. Ook hier zijn wij een belangrijke rol weggelegd voor school.
• We gaan regelmatig het gesprek met elkaar aan: ‘Ik zag dat je binnen hebt gegeten met de kinderen, waarom deed je dat? Wat heb je nodig om buiten te eten?’ Dat kan dan iets simpels zijn als een picknickkleed.