Recent onderzoek laat zien: lesgeven in de buitenlucht neemt toe!

Primair onderwijs 22 april 2025

Ter gelegenheid van het tienjarig jubileum van de Nationale Buitenlesdag hebben we in 2025 opnieuw onderzoek laten doen naar het geven van buitenles. In 2016 heeft DUO Onderwijsonderzoek & Advies dit onderzoek voor het eerst uitgevoerd onder leerkrachten. Maar zien we al vooruitgang? Jazeker! Het recente onderzoek laat bijvoorbeeld zien dat het aantal buitenlessen in de afgelopen jaren flink is gestegen. Gaven leraren in 2016 gemiddeld 14 keer per jaar buitenles, het afgelopen jaar was dit gemiddeld 20 keer. Als belangrijkste redenen voor het geven van buitenles noemen ze dat kinderen meer bewegen, het voor een fijne afwisseling zorgt, de buitenlucht gezond is en kinderen meer spelenderwijs leren.

Buitenlesdag 10 jaar

Het primair onderwijs is dé plek waar kinderen kunnen ontdekken dat zij deel uitmaken van de natuur. En door buiten te leren ervaren kinderen meer plezier, concentratie en beweging. Met campagnes als de Buitenlesdag dragen we hieraan bij en laten we scholen en kinderen zien hoe het ook kan. Het jubileum vond plaats op dinsdag 8 april. Maar hoe staat het ervoor na 10 jaar? Is buitenles populairder geworden en staan leraren ervoor open? Om het effect van 10 jaar Buitenlesdag in kaart te brengen hebben we opnieuw onderzoek laten uitvoeren onder leerkrachten in het basisonderwijs.

Rekenen en taal

Opvallend is dat buitenles vooral een vlucht heeft genomen als het gaat om vakken als rekenen en taal. Gaf tien jaar geleden slechts 36 procent van de meesters of juffen rekenles buiten, inmiddels is dat maar liefst 77 procent. Taal wordt door 65 procent van de leerkrachten weleens buiten gegeven, terwijl dit in 2016 nog slechts 14 procent was.

Dit betekent niet alleen dat er meer belangstelling is voor buitenlessen, maar ook dat dit gewoon kan.

‘Het is mooi om te zien dat leraren creatiever met deze vakken weten om te gaan. Leerkrachten zien zelf ook in dat nog meer tijd op een stoeltje achter een tafel en met een boek voor je neus niet het verschil gaat maken. In dit geval geldt: ‘buiten komt het beter binnen’. Vooral bij het automatiseren van de leerstof voegt de buitenles echt iets toe aan het arsenaal van de leerkracht,’ aldus programmamanager Vincent van der Veen.

 

Uitdagingen

26% van de leerkrachten geeft geen buitenles, terwijl 42% van hen dit wél zou willen. Het ontbreken van een geschikte buitenruimte en (externe) hulp worden zijn hierbij uitdagingen. Merk je zelf ook deze barrieres? IVN helpt je graag! Bekijk bijvoorbeeld onze vergroeningsopties op het schoolplein of doe mee aan de Week van de Natuur, waarin we natuurvrijwilligers op school gaan werven!

 

Benieuwd naar de verdere resultaten?

Download factsheet

Download onderzoeksrapport

 

Meer onderzoeken

Deel deze pagina