Socialer door buitenles
Dat buitenles verbindt en leidt tot socialer gedrag onder kinderen, vindt ook Marie uit groep 4: ‘Ik vind de Buitenlesdag heel leuk omdat je meer samenwerkt met andere groepen, je leert elkaar een beetje meer kennen.’ Marlies de Boer, directrice van de Hovenschool, merkt ook verschil in gedrag: ‘Door de kinderen meer ruimte te geven hebben we ook minder gedoe op het plein.’
Steeds vaker naar buiten
Recent onderzoek door DUO laat zien dat het aantal buitenlessen in de afgelopen jaren flink is gestegen. Dit laat niet alleen zien dat er meer belangstelling is voor buitenlessen, maar ook dat dit gewoon kan. Zo wordt er door 77% van de meesters en juffen weleens buiten rekenles gegeven. En door 65% weleens taalles. Buitenles kan dus ook heel goed samengaan met reguliere vakken. In het Buitenlesdaglespakket van dit jaar gaan de kinderen bijvoorbeeld aan de slag met de indeling van het schoolplein. Hoe bereken je de oppervlakte? Welk percentage groen staat er op jouw schoolplein? Rekenen met praktijksituaties en ruimte voor beweging werkt voor leerlingen met concentratieproblemen vaak juist goed.
Ook op de Hovenschool is buitenles inmiddels structureel opgenomen in het lesprogramma laat Marlies de Boer, directrice, weten: ‘Deze buitenlesdag is voor ons eigenlijk een vergrote versie van wat wij normaal doen. Buitenlessen doen wij iedere week. En dat kan een buitenles zijn om iets in de natuur te bewonderen of te ontdekken. Maar soms oefenen we ook buiten rekensommen. Deze buitenlesdag is een ideaal moment om even stil te staan bij dat wij het als school heel belangrijk vinden dat kinderen naar buiten gaan.’
Deze Buitenlesdag laat opnieuw zien hoe krachtig leren in de buitenlucht kan zijn. Niet alleen maken kinderen op een speelse manier kennis met de natuur, ze werken ook samen, bewegen meer én ontdekken hoe zij zelf kunnen bijdragen aan een groenere wereld. Hopelijk is deze dag het begin van nog veel meer buitenlessen.