Kind gebruikt Montessori-materiaal met kralen en nummers op tafel voor rekenles. Gezondheid

Beleef een dag op pionierschool Terrawijs

Primair onderwijs 9 december 2025

Hier lees je over de droom van Tessa Hoogeland en het uitdagende proces van het realiseren van die droom; het opzetten van een school met een ander uitgangspunt. Namelijk: collectief welzijn van al het leven op aarde. Deze pionierschool onderscheidt zich van de andere scholen uit het project Natuurrijke Scholen, omdat ze pas in augustus 2025 haar deuren heeft geopend. Een jaar lang lees je in verschillende nieuwsberichten over dit proces. Leerzaam voor leraren die op zoek zijn naar nieuwe manieren om onderwijs te verduurzamen.

Op Terrawijs leren kinderen op een manier die hun nieuwsgierigheid, talenten en gevoel voor de wereld versterkt. In projecten, spel en buitenactiviteiten ontdekken ze wie ze zijn, wat ze leuk vinden en hoe ze kunnen bijdragen aan hun omgeving. Ze leren samenwerken, problemen oplossen en plezier hebben in leren. Een dag op Terrawijs laat zien hoe kinderen leren met hoofd, hart en handen.

Iris Olde Wolsink, leerkracht van één van de 2 onderbouwgroepen, neemt ons deze keer mee door de dag: ‘Voor mij komt hier alles samen: werken met kinderen, de natuur en bewegen. In plaats van binnen stil te zitten blijven we in beweging en gaan we vaak naar buiten. Ik wil kinderen helpen hun natuurlijke verbinding met hun omgeving te behouden en te versterken. Zo blijven ze met een open blik kijken en ontdekken.’

Start van de dag

Elke ochtend begint rustig. Kinderen worden welkom geheten door Tessa of schoolleider Yasemin. Daarna hangen ze zelf hun jas op en trekken hun sloffen aan. In de klas begroeten ze de leerkracht en maken echt even contact. Ouders mogen kort mee de klas in. Zo kunnen kinderen laten zien waar ze mee bezig zijn.

‘Het allerfijnste is dat papa en mama mee naar binnen mogen,’ zegt een leerling van 5 jaar.

Op het planbord kiezen de kinderen waarmee ze aan de slag gaan. Dit kan bijvoorbeeld een werkje uit de montessorikast zijn of een projectactiviteit. Maar ook lezen in de boekenhoek, tekenen of spelen met blokken. Gedurende de dag zijn er een aantal van dit soort blokken van 1 tot 1,5 uur. We noemen dit werken in de flow.

Iris: ‘Een aantal keer per dag werken we in de flow. Het idee hiervan is dat kinderen ook echt een tijdje met een activiteit bezig blijven. Zo kunnen ze groeien naar langer geconcentreerd met iets bezig zijn, wat belangrijk is voor diep leren.’

FLOW bij Terrawijs


FLOW staat voor de pijlers waarmee Terrawijs het leren organiseert:
• F – Floreren: tijd, rust en ruimte om te groeien.
• L – Liefde voor leren: leren door doen, ontdekken en zelf keuzes maken.
• O – Out of the box: leren in de echte wereld en creatief denken.
• W – Welzijn: aandacht voor balans, gevoel en verbinding met jezelf en anderen.

Floreren

Floreren betekent dat kinderen in hun eigen tempo mogen groeien. Ze werken samen, helpen elkaar en vieren succes. Zo ontstaat een cultuur waarin kinderen én volwassenen bloeien.
In het bos zag Iris hoe een leerling na veel oefenen zélf over een grote balansboom liep.

‘Ze leerde dat je kunt blijven proberen, ook als het niet meteen lukt. En dat ze meer kan dan ze dacht.’

Liefde voor leren

Kinderen leren door te doen, in projecten, spel en natuur. Ze mogen fouten maken, opnieuw proberen en ontdekken wat ze leuk vinden. Iris: ‘Je hele ik wordt aangesproken.’ De school volgt hun ontwikkeling vooral via reflectie, observatie en feedback. Zo zien kinderen zelf hoe hun vaardigheden en nieuwsgierigheid groeien.

Kinderen leren ook van elkaar. Oudere leerlingen delen ervaringen en vergroten zo de belevingswereld van jongere kinderen. Binnen projecten en spelvormen volgen ze hun eigen interesses. Een muziekinstrument, racefiets of favoriete plek thuis kan het begin zijn van een nieuw onderzoek. Zo ontdekken ze spelend vaardigheden, ontstaat intrinsieke motivatie en wordt leren betekenisvol.

‘Hier krijgen kinderen de tijd om echt in een onderwerp te duiken. We bouwen verder op hun nieuwsgierigheid. Zo wordt leren diepgaand en persoonlijk,’ zegt Iris.

Ieder project eindigt met bijvoorbeeld een tentoonstelling, festival, tijdschrift of film. Dit geeft kinderen een publiek en context. Zo maken ze hun leerproces zichtbaar en ervaren ze dat leren meer is dan kennis vergaren. Het gaat om groei, het ontdekken van je mogelijkheden en impact.

Out of the box

Out of the box betekent leren door te ontdekken, bewegen en beleven, vaak buiten.

Iris: ‘Laatst deden we een speurtocht door de school om de letter K te vinden, ook in de keuken waar we normaal niet zo snel komen. Die letter hebben ze tot nu toe het beste onthouden. In het bos maakten we een parcours met een blinddoek om te leren over vertrouwen. Trust’ is één van onze IRESPECT-waarden. De kinderen leidden elkaar veilig door het parcours. Door dit fysiek te ervaren, voelen kinderen hoe vertrouwen werkt en wordt het iets dat ze echt kunnen toepassen.’

Binnen projecten werken kinderen actief aan taal, rekenen en andere vaardigheden op alle leerdomeinen. In het eerste project onderzochten ze hun lunch tijdens een bezoek aan de tuinderij. Hier zagen ze waar het eten op hun bord vandaan komt. Ook koppelden ze namen aan de groenten en het fruit en telden boontjes in een peul. Iris: ‘Sommige kinderen zien direct dat het er 7 zijn en maken er een som mee. Anderen gaan zelfs splitsen om uit te rekenen hoeveel iedereen krijgt als er familie komt eten.’

Kinderen wandelen in een herfstbos met gevallen bladeren op de grond.

In het nieuwe project hebben ouders echte uitvindingen meegenomen. De kinderen bekijken deze en leggen ze op volgorde van wat eerst ontworpen is. Samen bespreken ze uitvindingen die ze in de wijk zagen of die ze zelf gebruiken. De kinderen leren door te spelen in verschillende situaties. Bijvoorbeeld door liedjes te luisteren van een cassettebandje. Of door verhalen na te spelen over uitvinders. Zo ervaren ze dat je dingen kunt uitvinden en dat zij zelf ook nieuwe ideeën mogen maken. Montessorimaterialen helpen kinderen om vaardigheden te oefenen in alle leerdomeinen.

Woensdag gaan de kinderen op ‘jalan jalan’: de natuur of stad in om te ontdekken, spelen en vies te worden. Zo leren ze óver de echte wereld ín de echte wereld. Ze leren creatief en kritisch denken, filosoferen, vragen stellen en problemen oplossen.

Welzijn

Welzijn staat centraal. Iris: ‘We doen verschillende lessen: dansen, yoga of een bodyscan. We staan stil bij hoe je je voelt, wat een compliment met je doet en hoe het voelt iemand te helpen.’

Kinderen leren luisteren naar hun gevoel en dat van anderen. Ze ontdekken de balans tussen inspanning en ontspanning. Flexibele fruitpauzes, mindful lunchen en spelen binnen en buiten helpen daarbij. Kunst en muziek laten zien hoe lichaam en geest samenwerken.

‘Ik voel nog een beetje onrust in mijn borst, maar dat wordt wel minder.’ zei een kind eens. Zo ontwikkelen kinderen zelfbewustzijn, sociale vaardigheden en leren ze zorg te dragen voor zichzelf, anderen én de wereld om hen heen.

Kind houdt pompoen- en zwarte bonenzaden vast in handen, met groene jas en gele laarzen.   Hand met herfstblad en groene sprinkhaan, persoon in jas op achtergrond. Volwassene en kinderen bekijken gewassen op een boerderij onder een bewolkte hemel.

Leestip

Als gezond verstand koning was van Dennis Storm laat zien dat kleine, bewuste keuzes al echt verschil maken. Het boek nodigt uit om zelf in beweging te komen voor een groenere wereld.

Boekcover met titel "Als gezond verstand koning was" door Dennis Storm, met een tekening van een boom.
Blije aarde met hartje, omringd door de tekst "Terrawijs".

Ontdek Terrawijs

Kom meer te weten over het vernieuwende én duurzame schoolconcept van basisschool Terrawijs.

Ontdek meer over

Deel deze pagina