Stagiair Talita pakt alles aan

Utrecht 3 oktober 2023

Op de een of andere manier hebben wij bij IVN Utrecht altijd leuke, goede stagiairs. Studenten die graag de handen uit de mouwen steken, hart hebben voor en kennis hebben over de natuur en supergoed in het team passen. Nu ook weer! Talita van Hartskamp, studente Biologie, versterkt sinds een paar maanden ons team.

“Op zoek naar een stage kwam ik de vacature van IVN tegen. Mijn vriendin zei: ‘Dit past echt helemaal bij jou!’ En dat klopt wel. Ik vind de combi van natuur en educatie interessant. Zo geef ik bijles biologie op een middelbare school. Op dit moment ben ik bezig met mijn master Biology aan de Universiteit van Wageningen. Het is een brede studie en tot nu toe ging alles vrij soepel, gelukkig.”

Het broedsucces van de ijsvogel

“Eerder deed ik onderzoek naar de invloed van het weer op het broedsucces van de IJsvogel. Daarvoor werkte ik met vrijwilligers van de Vogelgroep Gooi en Vechtstreek. Dit was superleuk en leerzaam. En wat bleek? Het weer heeft geen invloed op het broedsucces. Maar – vertelt Talita lachend –  ik weet niet of ik het hiermee eens ben! Ik heb iets met vogels. Tijdens mijn Bachelor liep ik stage bij het NIOO. Daar deed ik onderzoek naar de brandgans. Waarom woont de brandgans steeds langer in Nederland? Heel interessant vind ik dat.”

Dierenleed verzachten of voorkomen

“In mijn studie heb ik geleerd dat er veel manieren zijn om naar de natuur te kijken, vanuit verschillende invalshoeken; bijvoorbeeld vanuit een recreant, een bizon of een plant. Dit kun je allemaal meenemen bij het maken van beleid. Omdat ik een brede interesse heb, heb ik uiteenlopende vakken gevolgd zoals bosbeheer en dierproeven. Bij dat laatste ging het onder andere over de ethische kant. Hoe kun je het dierenleed verzachten? Of nog beter: Hoe kun je ervoor zorgen dat er helemaal geen dierproeven meer nodig zijn?”

Mijn eerste natuurmoment

“Als ik zelf de natuur in ga, geniet ik er vooral van, ik kijk niet met een bepaalde bril. Ik ben er gewoon. Ik groeide op in de buurt van Apeldoorn en kwam als kind veel in het bos bij het Loo, waar mijn opa en oma woonden. Wat ik me nog goed kan herinneren is dat ik als kind mijn neus altijd in een teunisbloem stopte om eraan te ruiken. Door al het stuifmeel had ik dan altijd een gele neus. Kijk, de teunisbloem staat op mijn arm.”

Leerlingen weten weinig over natuur

“Ik vind het belangrijk dat mensen leren over natuur. Bij het geven van bijles merk ik dat leerlingen heel weinig over de natuur weten. Ik had het geluk dat mijn vader veel over de natuur weet en me erover heeft geleerd. Maar anderen hebben dat niet en in het onderwijs krijgt het niet veel aandacht. Als ik bijvoorbeeld vertel over een grauwe gans of een brandgans, dan denken ze niet aan een soort, maar aan de kleur of wat het met brand te maken heeft.”

Ik pak alles aan

“Bij IVN hou ik me vooral bezig met de projecten Voedselbosjes, HeuvelrugWijs, Heuvelrugtuinen en Groenblauwe schoolpleinen. Maar ik pak alles aan. Zo help ik bijvoorbeeld ook mee bij het organiseren van ontmoetingsdagen voor vrijwilligers. Ik vind het leuk om met hen samen te werken. En team Utrecht is een supergezellig team. Met welk dier ik mezelf zou willen vergelijken? Ik wilde zeggen een kat maar die is sloom en dat ben ik niet. Maar een kat is eigenzinnig, daar heb ik ook de neiging toe. En ze zijn gezellig, dat ben ik ook.

Ga je zelf stage lopen? Dan zou ik als advies willen geven: stel je open en zeg overal ja tegen. Pak allerlei klussen aan, ook random dingen. Zo zie je veel van de organisatie, ontdek je wat je leuk vindt. Dat maakt een stage leuk.”

Op zoek naar een stage bij IVN?