De IVN-reis van afdelingsvoorzitter Catharina

Utrecht 10 november 2023

Catharina Vaendel (32) ging als kind maar wat graag in het weekend met haar vader de natuur in. Want: “Alles wat papa deed was leuk.” Vader was lid van IVN Eys, vogelaar en verzorger van de Katholieke mariakruisen langs de weg. Misschien wel de meest bijzondere werkgroep van IVN. Wandelend aan de hand van haar vader werd de liefde voor de natuur geboren. Maak kennis met Catharina, de nieuwe voorzitter van IVN Nieuwegein-IJsselstein e.o.

De woensdagmiddag, daar keek Catharina elke week naar uit. Dan ging ze met de jeugdwerkgroep van IVN naar buiten. Uilenballen uitpluizen, bomen klimmen, kerststukjes maken. Heerlijk vond ze het. En in het weekend ging ze erop uit met haar vader. Het liefst was ze buiten, in de Limburgse natuur.

Van slapend naar actief lid

Hoe ouder ze werd, hoe minder tijd ze in de natuur doorbracht. Studeren, werken, het leven zat snel vol met andere activiteiten. Ze verhuisde vanuit het zuiden naar Zaandam, waar ze weer lid van IVN werd. Uiteindelijk streek ze neer in Houten. Toen ze het Zeggeblad las, het ledenblad van IVN Nieuwegein-IJsselstein e.o.,  en de vacature voor voorzitter zag, aarzelde ze geen moment. Het was tijd om weer actief te worden voor de natuur!

Meteen thuis

“Ik ben onder de indruk van de kennis, de passie en het enthousiasme van alle vrijwilligers! Ik werd heel goed ontvangen en voelde me direct thuis bij de afdeling. We delen allemaal dezelfde passie voor de natuur. Ik ben ook lid geworden van de paddenstoelen- en vogelwerkgroep. En ik volg een paddenstoelencursus. En oh ja, ik hou me ook bezig met de externe communicatie” vertelt Catharina lachend. “Eenmaal bij IVN word je zo enthousiast dat je alles aanpakt.”

Bruggenbouwer

Catharina vervulde eerder een bestuursfunctie bij Klimaatgesprekken. “Ik neem die ervaring mee en kom met een frisse blik en helicopterview. Ik hou me graag bezig met onze strategie en ben een bruggenbouwer. Niet alleen bij IVN, maar ook in mijn werk. Als software infrastructuur engineer bij Nikhef bouw ik systemen die wetenschappers ondersteunen in hun onderzoek naar deeltjesfysica en sla ik zo bruggen tussen de IT en de wetenschap”. Bij IVN verbind ik kennis van de natuur met het grote publiek en leg ik de verbinding met het regiokantoor en het landelijk bureau.”

Meer lezingen en workshops

“De komende tijd wil ik graag bij elke werkgroep meedoen met een activiteit, om de mensen en onze activiteiten beter te leren kennen. Samen met onze leden wil ik kijken of het mogelijk is om vaker lezingen, workshops en cursussen te organiseren. Een mini-natuurcursus is al in de maak. En komend jaar vieren we ons 35-jarige jubileum, daar gaan we iets moois van maken voor leden én het publiek.”

Of Catharina daarnaast nog zelf de natuur in gaat? “Zeker! Ik vind het heerlijk om op de motor de natuur in te gaan. En ik zwem in natuurwater. Laatst, terwijl ik tussen de ganzen en meerkoeten in de Rietplas zwom, scheerde een ijsvogel op 5 meter afstand over het water. Prachtig.”

Ook actief worden voor de natuur in de provincie Utrecht?