Doe mee met de Nationale Bijentelling

Hoe meer we over bijen weten, hoe beter we ze kunnen beschermen. Daarom vragen we iedereen in de provincie Utrecht om mee te doen aan de Nationale Bijentelling op 15 en 16 april 2023.

De Nationale Bijentelling is verlengd
Door de lage temperaturen waren er weinig bijen te zien. Daarom tellen we nog even door. Tot zondag 23 april 20:00 kun je nog meedoen met de Nationale Bijentelling.

Tellen is makkelijk, ook als je nog niet zoveel van bijen weet. Je loopt een rustig rondje bij jou door de tuin of in een park in de buurt. Met een telformulier en bijengidsje herken je stap voor stap allerlei verschillende soorten wilde bijen, hommels en zweefvliegen. Tel je mee?

Download alles voor de telling

Telformulier, bijengidsje, check!

Ik tel mee

Wil je meedoen met de bijentelling? Meld je dan nu aan!

Tips voor de bijen in je tuin

Hoe insectvriendelijk is jouw tuin?

Vinden nuttige beestjes bij jou in de tuin wat ze nodig hebben? Voedsel, schuilplekken, voldoende variatie… Je komt er gemakkelijk achter met de Vriendenlijke Tuincheckaart voor insecten.

Bijvriendelijke planten

Wil je meer doen voor bijen? Dat kan heel goed in je eigen tuin door bijvriendelijke planten uit te kiezen. Bekijk de lijst van bijvriendelijke planten voor een compleet overzicht. Er is veel te kiezen, dus je kunt de bijen een dienst bewijzen én je tuin toch helemaal naar eigen smaak inrichten.

Veelgestelde vragen

Kijk voor een overzicht van veel gestelde vragen over de bijentelling op de website van Nederland Zoemt.

Over de Nationale Bijentelling

De Nationale Bijentelling is een gezamenlijk project van Naturalis, Natuur & Milieu, IVN Natuureducatie en LandschappenNL. Het doel is om zoveel mogelijk over bijen te weten komen, zodat we de bij beter kunnen helpen. In Nederland komen bijna 360 bijensoorten voor. Ruim de helft daarvan is bedreigd. Bijen zijn belangrijk voor bestuiving. 80% van onze eetbare gewassen en bijna 90% van onze wilde planten worden bestoven door bijen en andere insecten.

De Nationale Bijentelling wordt georganiseerd in samenwerking met EIS Kenniscentrum Insecten en Waarneming.nl.