Buurt vergroenen
Kinderen ontwerpen mee met Groene Schoolpleinen
Een groen schoolplein is niet alleen een mooi plaatje. Het geeft kinderen een plek waar ze zich vrij voelen en waar ruimte is voor beweging en ontspanning. Maar buiten is niet alleen een plek voor spelen en plezier, maar ook om te leren en te ontdekken.
Tijdens een ontwerpsessie denken kinderen mee over hoe hun groene plein eruitziet. Samen maken we een plein dat echt bij hen past. Zo voelt het als hún schoolplein waar hun planten groeien en bloeien. Ze ervaren van dichtbij waarom natuur zo belangrijk én leuk is.
Leerlingen delen actief hun mening
Zo’n ontwerpsessie starten we met de hele klas. We delen kennis met elkaar en bespreken waarom groene schoolpleinen zo belangrijk zijn. Wat doet het met de omgeving en de kinderen?
Zodra er wordt gevraagd ‘wat betekent natuur voor jullie?’ schieten de handen van de leerlingen omhoog. Een meisje zegt: ‘Ik voel me heel vrij in de natuur!’ Terwijl een ander weer vertelt: ‘In de natuur kan je goed rusten en ontspannen.’
Voor de ontwerpsessie gaan de kinderen al op excursie naar een ander groen schoolplein, een natuurlijke speelomgeving of een natuurgebied. Hier krijgen ze volop inspiratie voor hun eigen plein en doen ze veel kennis op, zoals ‘bomen geven zuurstof!’ Ze leggen ook slimme verbanden: ‘Als we tegels weghalen, kan het plein water opnemen als het hard regent. Want de grond werkt als een spons, dat hebben we geleerd tijdens de Natuurkrachtexcursie.’

Het plein van nu en de toekomst
De kinderen benoemen wat ze fijn vinden op het huidige schoolplein. Struiken, het klimrek en het kasteel komen voorbij. Maar minder fijn zijn bijvoorbeeld weinig rustplekken of de ‘prikkelboom’. Deze boom, oftewel de hulst, heeft veel besjes. ‘Voor de vogels zijn deze besjes wel fijn,’ merkt één van de leerlingen op.
Maar welke ideeën hebben de kinderen zelf voor hun groene schoolplein? Vingers vliegen in de lucht en enthousiast roepen ze: ‘Klimbomen met een parcours tussen de bomen!’ en ‘een vijver met eendjes en vissen!’ Of: ‘een natuurdoolhof’, waarop een leerling bedenkelijk zegt: ‘maar wat als je verdwaalt en de bel gaat?’ Aan creativiteit is in ieder geval geen gebrek en met enthousiaste energie worden de toekomstplannen doorgenomen.
Ideeën op papier zetten
Dan mogen de leerlingen echt aan de slag gaan met hun ideeën. Grote vellen liggen klaar en de potloden rollen over de tafels. In groepjes buigen de kinderen zich over hun ontwerp. Ze denken hardop na over hun ideeën: ‘Zullen we hier een klimboom zetten?’
Ze kijken wel kritisch naar hun ontwerp. Druk discussiëren ze: ‘Is het wel veilig voor de kleinere kindjes?’ of ‘past dat wel bij een groene schoolplein?’ Er wordt flink getekend, gegumd en weer bijgewerkt. Elk groepje zoekt naar een mooie balans tussen hun fantasierijke ideeën en wat écht kan.

Van schets naar plan
Na een creatieve middag vol schetsen en levendige discussies, hangen alle vellen met ideeën en wensen voor de klas. De leerkracht voegt ook input toe en het eerste ontwerp staat klaar.
De hovenier gaat er daarna mee aan de slag, maar natuurlijk gaat het ontwerp wel nog terug naar de klas voor hun feedback. Zo blijft het definitieve plan echt van de leerlingen. Hun groene schoolplein brengen zij vervolgens echt tot leven tijdens een feestelijke plantdag.
Ook aan de slag met jouw groene schoolplein?
Wij denken graag met je mee. Van ideeën tot adviezen en van praktische stappen tot (buiten)lestrainingen. Neem gerust contact met ons op.
Dit artikel is mede tot stand gekomen met foto’s en quotes van Basisschool Heilig Hart in Sibbe.