Water
Water
Het klotst tegen de dijken, het stroomt door de sluizen en het druppelt op de daken: water is overal. In Nederland gaat ons dagelijks leven al eeuwenlang hand in hand met water- en bodembeheer. We bouwden dijken, legden polders aan en leerden het water op afstand te houden. Maar tegenwoordig draait het niet alleen meer om beschermen, maar ook om samenwerken. Want water biedt ook kansen!
Hoe we die kansen benutten, ontdekken jongeren in het project ‘Het Delta Dilemma.’ Leerlingen uit klas 3 en 4 duiken onder begeleiding van hun docent in de wereld van water: van overstromingen tot droogte, van beleid tot techniek.
De kick-off op 16 september op de Hanze Hogeschool in Groningen was een spetterende start – meer dan 450 leerlingen uit heel Groningen en Drenthe kwamen hier in aanraking met alles wat het project te bieden heeft. Ze volgden workshops, luisterden naar verhalen van experts en ontdekten hoe veelzijdig water eigenlijk is.
In het project onderzoeken jongeren hoe we in Nederland kunnen omgaan met water in een veranderend klimaat. Ze kijken naar echte wateruitdagingen die zich voordoen in gebieden in hun buurt en bedenken echte oplossingen. Ook leren ze over het belang van bodembeheer.
Nederland ligt in een delta van grote rivieren als de Rijn en de IJssel en grenst aan de zee. Dit maakt dat we een nauwe relatie hebben met water, die zich blijft ontwikkelen en veranderen.
Zo is de verwachting dat we te maken zullen krijgen met natte winters, droge zomers, verzilting van de bodem en minder ruimte voor het water door het stijgende inwonersaantal van ons land. Hoe we daar het beste mee om kunnen gaan, dat onderzoeken jongeren in het project ‘Het Delta Dilemma’.
Tijdens het project staan jongeren in de schoenen van water- en bodem experts. Denk aan waterdeskundigen, ecologen, civieltechnisch ingenieurs, planologen en sociale geografen. Ze ontdekken wat deze mensen doen, waarom hun werk belangrijk is en hoe zij bijdragen aan een veilig en leefbaar Nederland.
De leerlingen kiezen een specifiek gebied in Noord-Nederland en spitsen hun opdrachten daarop toe. Ze onderzoeken bijvoorbeeld welke oplossingen voor wateroverlast er nu al zijn, welke belangen er spelen en hoe je een plan maakt dat werkt voor mens én natuur. Hierdoor leren ze niet alleen het belang van water voor ons land, maar kunnen ze ook ontdekken of werken met water en bodem wat voor hen is.
‘Het Delta Dilemma’ is een samenwerking van meerdere partijen die nauw betrokken zijn bij de waterhuishouding en het bodembeheer van (Noord-)Nederland. Zij slaan de handen ineen om zoveel mogelijk jongeren te inspireren én voor te bereiden op een toekomst waarin water een hoofdrol speelt. “Dat we met al deze verschillende partijen samenwerken om jongeren te laten nadenken over de toekomst van water, is echt uniek,” zegt Eline Meedendorp, projectleider bij IVN Natuureduactie. “Het laat zien hoe belangrijk we dit onderwerp allemaal vinden.”
De betrokken partijen zijn:
Provincie Groningen, Provincie Drenthe, Provincie Fryslân;
Wetterskip Fryslân, Waterschap Noorderzijlvest, Waterschap Hunze en Aas, Waterschap Drents Overijsselse Delta; Waterschap Vechtstromen;
Stichting Technasium en IVN Natuureducatie.
Het Delta Dilemma is onderdeel van het Jongeren Adviesbureau van IVN Natuureducatie. Het Jongeren Adviesbureau betrekt jongeren tussen de 12 en 25 jaar bij maatschappelijke vraagstukken op het gebied van natuur en duurzaamheid. Dit zijn echte, actuele vragen van bedrijven of overheden. In de rol van adviseur praten jongeren mee over hun eigen leefomgeving. De frisse en onbevangen blik van jongeren kan bestaande denkpatronen binnen organisaties doorbreken en innovatie stimuleren.
Meer weten over het Jongeren Advies Bureau of Het Delta Dilemma? Neem contact op met IVN.