Herstel het bos dat er ooit lag

IVN 14 februari 2022

Daan Bleichrodt (IVN Tiny Forest):

Ecologen waarschuwen dat in Nederland door de blinde focus op CO2 op grote schaal verkeerde bomen worden geplant. IVN Natuureducatie pleit al jaren voor inheems planten. In onze Tiny Forests staan alleen bomen die daar ook oorspronkelijk voorkwamen. Onderzoek van de Wageningen Universiteit laat ook zien dat deze minibossen de biodiversiteit een boost geven, een gezonde bodem hebben, die bijdraagt aan de waterberging in de stad en verkoelen op warme dagen.

Voordat we iets gaan planten, beginnen we met een veldverkenning om te kijken welke bomen er thuishoren. In Nederland zijn naar schatting nu nog slechts twee tot drie procent van onze wilde- boom- en struiksoorten over, dus het is echt belangrijk dat dit verbetert. Pak oude kaarten erbij, kijk naar de ligging en naar de bodem, zodat het bos herstelt kan worden dat er ooit lag. Inheemse en vooral wilde bomen en struiken zijn beter voor de biodiversiteit en kunnen ook beter omgaan met de schommelingen in het klimaat, doordat ze meer genetische diversiteit hebben.

900 dier- en plantsoorten
Dat is veel beter dan nu veel exotische soorten planten, die maar een doel hebben: CO2 vastleggen. Tiny Forests nemen ook CO2 op, gemiddeld 127,5 kilo CO2 per jaar en onderzoekers verwachten dat dit stijgt naar 250 kilo per jaar als de bosjes ouder worden.. Daarnaast zijn ze goed voor waterberging en helpen tegen hittestress. Vorig jaar bleek dat de onderzochte Tiny Forests ruim 600 verschillende diersoorten bijna 300 verschillende plantsoorten herbergden. Veelvuldig gesignaleerd werden mieren, miljoenenpoten, regenwormen en huisjesslakken.

Als IVN onderschrijven we dan ook dat Inheems planten ontzettend belangrijk is voor herstel van de natuur. Akira Miyawaki, de inspirator voor ons Tiny Forest, ontdekte in de jaren ’70 in Japan dat nog maar 0,3% van alle bomen en struiken in zijn land de oorspronkelijke soorten waren. Bij de Chinju no Mori tempels vond hij nog de originele soorten. Hij startte kwekerijen op en heeft voor zijn overlijden vorig jaar juli meer dan drieduizend bossen met inheemse autochtone beplanting hersteld.

Daarom is het belangrijk dat we in Nederland de door Bert Maes gedocumenteerde boskernen beschermen en zorgen dat we in onze nieuwe bossen vooral wilde bomen planten. Op die manier halen we niet alleen CO2 uit de lucht, maar stimuleren we tegelijkertijd ook de biodiversiteit.

Welke bomen en planten zijn inheems?

Download de inheemse bomen plantlijst

Nog makkelijker: de inheemse bomenwaaierInheemse bomenwaaier

In deze waaier vind je alle kenmerken en bijzondere eigenschappen van alle inheemse bomen van Nederland. We noemen een boom inheems als deze op eigen kracht naar Nederland is gekomen.

Inheemse bomen zijn goed voor de biodiversiteit en beter bestand tegen klimaatverandering. Met deze waaier op zak leer je alle inheemse bomen en struiken (her)kennen! In alle seizoenen!

Naar de webwinkel