Communicatie & Fondsenwerving

IVN heeft inmiddels een stevig portfolio met een aantal grote landelijke campagnes waarmee we actief werken aan onze naamsbekendheid en/of propositiebekendheid van onze projecten. Doorlopend zoeken we naar nieuwe kansen om nog meer mensen te betrekken bij onze missie. In 2019 hebben we daarom de najaarscampagne doorontwikkeld tot de echte natuurchallenge, om ook jongere doelgroepen aan te spreken.

IVN en de voorjaars campagnes

Na een driejarige samenwerking kwam er een einde aan de geslaagde moestuintjessamenwerking met Albert Heijn. IVN bleef moestuinieren in 2019 wel ondersteunen met onze moestuincoaches en cursussen. In het voorjaar was Buitenlesdag weer een groot succes met 2700 deelnemende scholen. Een nieuw record! Een week later telden 5365 mensen mee met de tweede editie van de Nationale Bijentelling, georganiseerd vanuit het project Nederland Zoemt. In juni werden kinderen weer actief bij de natuur betrokken met IVN Slootjesdagen en ModderDag.

Buitenlesdag 2019

IVN Slootjesdagen

Tijdens de Slootjesdagen werden er 138 activiteiten georganiseerd door 95 IVN-afdelingen. Het lespakket voor scholen werd verder aangescherpt en doorvertaald naar een gastles over waterdiertjes die IVN’ers op school kunnen geven. We zagen veel digitaal verkeer naar en activiteit op Slootjesdagen-webpagina’s. Bereik was vooral de beoogde doelgroep: ouders met jonge kinderen. Er waren 90.770 pageviews en 29.950 bezoekers op de campagnesite.

ModderDag

Op ModderDag speelden op 3100 locaties 150.000 kinderen in de modder. ModderDag 2019 heeft qua zichtbaarheid goed gescoord in met name regionale en lokale media. Speciaal voor het persbericht is een ModderDag factsheet ontwikkeld met diverse cijfers en feiten over ModderDag en de positieve effecten op de gezondheid van kinderen. Alleen al online waren er ruim 100 vermeldingen, in print zo’n 80. Reportages zijn gemaakt door bijvoorbeeld RTV Drenthe, PZC en BN de Stem.

Najaarscampagne: de #2uurnatuur Challenge

IVN doet jaarlijks een najaarscampagne om aandacht te vragen voor de activiteiten van onze afdelingen (zoals paddenstoelenwandelingen) en mensen te stimuleren ook tijdens de donkere herfstmaanden naar buiten te blijven gaan. Dit jaar hebben we deze campagne over een heel andere boeg gegooid, om in te haken op de actualiteit rondom natuur & gezondheid en nieuwe doelgroepen aan te spreken. Uit recent onderzoek blijkt dat mensen die twee uur per week in de natuur doorbrengen, hun leven een hoger cijfer geven. Vanuit dat inzicht hebben we de  #2uurnatuur Challenge ontwikkeld.

2uurnatuurDe campagne was een groot succes. Ruim 8.000 deelnemers gingen in oktober verschillende ‘challenges’ aan om de natuur te beleven: van een ‘paddotrip’ tot ‘dancing in the rain’. Uit de enquête (N=204) blijkt dat 68.3% van de respondenten een positief effect op de gezondheid heeft ervaren tijdens de opdrachten. Zij geven aan zich meer uitgerust, energieker en ontspannen te voelen. We zagen een enorme stijging in websitebezoekers dit najaar. Hashtag #2uurnatuur is 2075 keer gebruikt in posts op instagram. Het aantal volgers groeide met 18%. We werkten samen met enthousiaste social influencers. In de pers boekten we een geschatte mediawaarde van 40.000 euro, door te komen met een eigen onderzoek én met mooie persoonlijke verhalen. Zo was de campagne bijvoorbeeld te zien in Maxx Vandaag, Trouw, EditieNL, NOSop3 en Viva.

IVN Route App

In 2019 bleef het aantal deelnemende IVN-afdelingen aan de route-app groeien. Ook het aantal routes in de app nam toe. Zo zijn er fietsroutes, wandelroutes en routes voor bijvoorbeeld kinderen en ouderen. Maar ook routes met specifieke onderwerpen, zoals stadsroutes, paddenstoelen en of strandroutes en meer. Naast de IVN route-app is er ook de website IVN route-zoeker die gekoppeld is aan de app. Hiermee worden de aangemaakte routes in de app ook automatisch vindbaar op de IVN website. Eind 2019 stonden er ruim 200 routes in de app, deden 60 IVN-afdelingen mee en was de app 23.000 keer gedownload.

Website

De website van IVN werd in 2019 bezocht door zo’n 852.000 mensen een goede stijging (7%) ten opzichte van vorig jaar. Naast de vele IVN-activiteiten en cursussen die georganiseerd zijn door de afdelingen was dit ook mede te danken aan #2uurnatuur campagne, de populariteit van Tiny Forest en de fiets- en wandelroutezoeker van de website waardoor veel mensen de website van IVN wisten te vinden.

Social media

Ook op sociale media groeide het bereik van IVN. Onze volgersbase op Facebook groeide van 19348 naar 23081 (stijging van 19.29%), het aantal Twitter-volgers steeg van 17597 naar 18547 (stijging van 5.4%) en de grootste sprong maakten we op Instagram: van 4131 naar 9340 volgers (stijging van 126.1%). Op LinkedIn had IVN begin 2019 6.280 volgers en eind 2019 waren dat er 9.976 (stijging van 58.85%). De best scorende post uit 2019 was de oproep op Facebook om een Tuiny Forest aan te planten. Deze post had een organisch bereik van 53.754 mensen.

Magazine

Net als voorgaande jaren verscheen het IVN ledenmagazine Mens & Natuur vier keer, met een oplage van 24.000. Het blad inspireert, enthousiasmeert en biedt praktische informatie van en voor IVN’ers. De redactie kreeg in 2019 veel enthousiaste reacties van leden.

Nieuwsbrieven

De grootste nieuwsbrief, Mens & Natuur, had in 2019 zo’n 47.370 abonnees. Een forse stijging ten opzichte van 2018. Het aantal nieuwsbriefontvangers is met 31% gestegen in 11 maanden. Inhoudelijk zien we dat actualiteiten, DIY's, doe-tips en winacties het goed doen. Gesegmenteerde activiteiten en routes doen het relatief goed. Verder zien we dat interviews het niet zo goed doen. Deze artikelen worden gemaakt en meegenomen in de nieuwsbrief om het persoonlijker te maken en minder vanuit de organisatie. Zeker artikelen met een direct handelingsperspectief, zoals de doe-tip ‘Maak een egelsnelweg’ of het natuurweetje ‘Help de wilde bij, iedereen blij!’ zorgen voor veel kliks. De thema nieuwsbrieven Kind & Natuur kende in 2019 4350 abonnees, Natuur & Gezondheid 1300 abonnees, Natuur & Recreatie 1450 abonnees en de Webwinkel nieuwsbrief 7534 abonnees.

Fondsenwerving

In totaal ontving IVN € 313.739 van vermogensfondsen in 2019. Daar bovenop kwam als extra project € 1.950.000  voor Schone Rivieren i.s.m. Plastic Soup Foundation en Stichting De Noordzee.

Bedrijfspartners

In 2019 heeft IVN twee meerjarige sponsorovereenkomsten afgesloten. Met ASN Bank voor het thema Natuur in de Buurt voor 2019 en 2020. Met Spadel N.V. op het terrein van biodiversiteit en zwerfafval voor de periode 2019 t/m 2023. MSD ondersteunt IVN bij het realiseren van 3 ‘eetbare tuinen’ bij zorginstellingen in Nederland. Ook de sponsorovereenkomst met Tauw, die IVN sponsort voor de projecten Nederland Zoemt en Schone Rivieren, werd in 2019 verlengd.