Terugblik op cursus ‘Zwammen over bomen’

Zutphen 31 december 2023

Tafels bedekt met takken en bladeren, bulten in het landschap, een feeëriek porseleinzwammetje – het kreeg allemaal betekenis tijdens de natuurcursus ‘Zwammen over bomen’ in september en oktober 2023 die bestond uit 4 theorieavonden met 4 aansluitende excursies.

Ervaren docenten zoals Klaske ten Grotenhuis (paddenstoelen), Bernadet van der Veen (bomen) en Wim Mulder (landschap en natuurontwikkeling) gaven de lessen. De deelnemersgroep bestond uit 20 geïnteresseerde leden en niet-leden van de IVN.

Klaske vertelde aan de hand van een prachtige PowerPoint-presentatie over paddenstoelen, zoals hun belangrijke functie en hun samenwerking met planten en bomen. Op de Gorsselse Heide zagen we ze in het echt: de stuifzwammen, russula’s en zelfs een doolhofzwam. Leerzaam hoe gestructureerd het determineren dan wordt aangepakt: spiegeltje eronder, loepje erbij en nooit zo maar iets roepen.
De onderkant van een paddenstoel in een spiegeltje

De bomenles van Bernadet was praktisch ingericht met tafels vol takken waaraan we de bomen kunnen herkennen: let op de knoppen, de bladeren en hun vorm, de vruchtbeginsels en geur of zelfs smaak. Op de Oude Begraafplaats hebben we de zaterdag erop het geleerde in praktijk gebracht. Wat een prachtige bomen staan daar! Met betekenis. Een eekhoorntje hipte rond en vogels lieten zich horen. Koud maar voldaan sloten we de ochtend af.

Wim Mulder gaf twee lessen over het landschap en de natuurontwikkeling in de Achterhoek. Zijn enthousiaste verhalen over het ontstaan van het landschap en de invloed van de mens hierop maakten de stof geweldig boeiend. Tijdens de excursies leerden we het landschap beter lezen zoals de verhoging bij een boerderij als gevolg van jarenlang potstalbeleid, d.w.z. het uitstrooien van (schapen)mest over de akkers. Wat mij is bijgebleven over natuurontwikkeling is: door te rommelen met water en grond ontstaat er vanzelf nieuwe natuur. De kortste en duidelijkste uitleg over het creëren van ‘nieuwe natuur’ die ik ken.

Ik kan je zo’n cursus van harte aanbevelen.
Helga van den Enk