Hommels tellen op Texel en online cursus hommels voor beginners

Texel 9 maart 2024

bericht van EIS (kenniscentrum Insecten Nederland https://www.eis-nederland.nl ):
===========================================================================

Online cursus hommels voor beginners 2024

In maart 2024 start weer een online cursus hommels herkennen voor beginners. Dit is een cursus voor hommeltellers die de soorten willen leren kennen en voor vlindertellers die hommels willen gaan tellen. We adviseren iedereen om de cursus te volgen.

De cursus wordt online (via Zoom) gegeven op donderdagavonden om 20:00-21:00 uur. Het gaat steeds om 1 donderdag per maand. De data zijn: 21 maart, 18 april, 23 mei, 13 juni, 11 juli en 15 augustus. Daarbij wordt je als het ware aan de hand genomen door het seizoen, zodat je stapsgewijs de algemenere hommelsoorten leert kennen. Tussen de lessen door zijn er huiswerkopdrachten die helpen om met de geleerde kennis aan de slag te gaan.

Iedere cursusavond wordt opgenomen, zodat je kunt terugkijken als je een keer niet kunt (of zelfs nooit kunt op donderdag). Zelfs als je geen enkele donderdag kunt, kun je gewoon iedere keer de link terugkijken.

Aanmelden kan door een bericht te sturen aan meetnethommels@naturalis.nl
===========================================================================

Hommels tellen op Texel

Hoewel er geen Hommelwerkgroep op Texel bestaat, willen we toch met een clubje structureel en actief hommels tellen en de kennis erover verspreiden.

Met een aantal Texelse vrijwilligers (IVNers) willen we dit jaar beginnen met hommels en andere bijen te tellen, met het accent op Moshommel en de Langhoornbij. Tellingen van deze soorten zijn belangrijk voor EIS. En natuurlijk voor de bijen zelf.

We doen dit tellen langs van tevoren vastgestelde routes verspreid over ons eiland. Op zaterdag 1 of 8 juni willen we excursie organiseren voor iedereen die geïnteresseerd is. Ook nieuwe tellers zijn welkom, maar doe vooral mee want de wereld van de bijen is superleuk en interessant.

Wil je meer weten over hoe zo’ n meetroute werkt, neem dan contact op met Denise ‘hommel’ Willemstein: denise@welkehommelisdit.nl Zij heeft overigens ook een mooie website over hommelherkenning: https://welkehommelisdit.nl

namens stichting EIS, en de bijentellers,
Marcel Wijnalda