Planten studiegroep

Plantenstudiegroep

De plantenstudiegroep is bedoeld voor iedereen die de flora in ons dorp en de omgeving beter wil leren kennen. We doen dat met zoveel mogelijk zelfwerkzaamheid. In het bloeiseizoen gaan we naar buiten om planten kijken en ze op naam te brengen. We hebben niet alleen oog voor de plant zelf, maar leren ook hoe plantenfamilies in elkaar zitten en wat de verbanden zijn tussen de plant en zijn omgeving. Soms inventariseren we: voor de Gemeente, Staatsbosbeheer, Brabants Landschap en dergelijke.

Met  ‘planten’ bedoelen we alle bloeiende kruiden en ook varens, paardenstaarten, bomen, grassen en dergelijke.

Beginners en gevorderden kunnen op hun eigen niveau en in hun eigen tempo aan de slag. Nieuwe leden zijn welkom. We stellen het op prijs als je IVN-lid bent, maar ook niet-leden zijn welkom. Als je je wil aansluiten, is het handig om eerst contact op te nemen met de coördinator.

De plantenstudiegroep komt in het groeiseizoen wekelijks bij elkaar: op maandagmiddag van 13.30 uur tot 16.30 uur. Meestal gaan we op de fiets ergens naar toe.

Neem je eigen favoriete flora mee. Als je er geen hebt, wacht dan met aanschaffen tot je een paar keer met een flora gewerkt hebt. Een goede loep (rond 10 keer) is onmisbaar. Ook die hoef je niet van tevoren aan te schaffen. We zullen zeker ook plaatjesboeken gebruiken, maar onze ervaring heeft geleerd dat plaatjesboeken alleen onvoldoende zijn voor goede determinaties. Ditzelfde geldt voor apps op de mobiele telefoon die planten herkennen: bruikbaar maar onvoldoende.

Coördinator: John Bruinsma: John Bruinsma