18 januari 2025 Klimaatverandering

Klimaatverandering 18 januari 2025

Zaterdag 18 januari kwamen we met de Jeugdnatuurgroep bijeen voor middag rondom het thema klimaatverandering.

De middag begon met een introductie over het verschil tussen weer en klimaat. Waar het weer de dagelijkse weersomstandigheden beschrijft, zoals regen of zon, kijkt het klimaat naar de gemiddelde weersomstandigheden over een langere periode. Dit wist Jacco al haarfijn uit te leggen

Daarna gingen we dieper in op de oorzaken van klimaatverandering. Yvonne legde aan de hand van beelden de “CO₂-deken” uit rondom de aarde. Door activiteiten zoals industrie, het kappen van bossen en de groei van de wereldbevolking, komt er steeds meer CO₂ in de atmosfeer. Deze gaslaag werkt als een soort broeikas: hij houdt warmte vast, waardoor de aarde steeds verder opwarmt.

Ook de gevolgen van klimaatverandering voor water kwamen aan bod. De kinderen mochten zelf aan de hand van een plattegrond de watertafel inrichten. Daarna werd er water in gedaan, het grondwater dat wij niet zien. Vervolgens zorgden 2 kinderen voor zware stortbuien Hoe zouden we de wateroverlast kunnen oplossen? Er werd gras aangelegd en wadi’s (verlaagde stukken grond voor wateropvang). En we kunnen met gemalen en slimme inrichting van tuinen en wegen het water beter beheren.

Na een korte pauze, waarin de kinderen even buiten een frisse neus konden halen, was het tijd voor de proefjes. In het lokaal werd alles opnieuw klaargezet voor de volgende groep, zodat iedereen de kans kreeg om met de watertafel te werken en proefjes te doen.

Bij een van de proefjes werkten de kinderen met drie bekertjes, gevuld met een paar stukjes eierschaal en verschillende vloeistoffen: water, een mengsel van half water en half azijn, en pure azijn. Ze observeerden hoe de eierschalen reageerden in de azijn en leerden zo over de impact van zuurgraad op kalk, vergelijkbaar met hoe koralen in de oceaan lijden onder de verzuring van het water. Ook bliezen ze in een bekertje water met kleurstof en maten met een teststrip de zuurtegraad van het water vóór en na het uitademen van CO₂. Ook was na de uitademing de kleurstof verdwenen.

Om 16:00 uur werd de middag afgesloten. Op de vraag wat de kinderen het leukst gevonden hadden, zei ongeveer de helft dat ze de watertafel en de andere helft de proefjes het leukst hadden gevonden.