Vogels

Vogelexcursie naar Gaasterland met Zeearendjongen in de hoofdrol

Noordwest-Overijssel 10 mei 2023

Met de zon op de achter grond begonnen 18 enthousiaste vogelaars aan de excursie naar Gaasterland. Het eerste kijkpunt was in de haven van Lemmer, waar het helaas wat tegen viel aan vogels. De Sondelerleien, het volgende punt op de route, maakte dat al snel goed. Onze groep kreeg een warm onthaal met gezang van de veldleeuwerik, bosrietzanger en nachtegaal.
Ook de kneu, putter, rietzanger en tuinfluiter lieten zich zien en horen. Onderweg naar het volgende uitkijkpunt zweefde een bruine kiekendief in zijn kenmerkende lage houding met zijn vleugels in een opvallende V.

Uitzicht IJsselmeer en buitendijkse vogelkijkhutten
De toeristische autoroute kronkelde langs kliffen van het IJsselmeer. Bij Oude Mirdurmer klif genoten we van het prachtige uitzicht over het IJsselmeer en zagen we de middelste zaagbek door de telescoop. Ook een kneu en grasmus zagen we hier.
De route vervolgden we via Mirns naar Laaksum waar we gezellig op een terrasje even wat konden nuttigen. Om vervolgens via Stavoren -Warms -Molkwerum – richting Hindelopen, een vogelkijkhut buitendijks te bezoeken. Hier was een blauwborst, een groot aantal meeuwen, 2 reuzesterns en kemphanen te zien. Natuurlijk valt het oog ook op andere bijzondere natuurlijke waarnemingen, zoals kievitsbloemen en een ree.
Bij het volgende uitkijkpunt, de Workumerbuitenwaard, zagen we vrijwel direct een paartje zomertalingen liggen in de zon. Al gauw lieten de graspiepers, veldleeuweriken, grutto’s, tureluuren kemphanen zich zien. De foto toestellen kwamen dus snel te voor schijn.

Zeearenden op het nest
Aan het einde van de tocht, reed de groep via Koudum naar het nest van de zeearend. Beide ouders zaten op het nest met 3 jongen. Wat een mooi gezicht! Met als toetje op de taart: het voeren van de jongen met verse vis. Kortom een geslaagde zonnige vogeldag.

Mee met een vogelexcursie?
In totaal zijn er ruim 66 soorten gezien, zie de waarnemingenlijst van alle verschillende soorten vogels. Ook een keer mee met een vogel excursie? Wij organiseren meerdere excursies, komende maand:

13 mei Wat hoor ik daar in Park Ramswoerthe
3 juni Vogels van moeras en rietvelden in Beulakerpolder