Landschap

Avondexcursie en informatiemark op de Woldberg goed bezocht

Noordwest-Overijssel 10 mei 2023

Vrijdagavond, 28 april, meldden zich ruim 36 mensen voor de avondexcursie en informatiemarkt op de Woldberg.  Natuurgids Roely Luyten verwelkomde iedereen bij Tuks Theehuis om daarna een kort rondje langs bijzondere kenmerken van De Woldberg te lopen.

Grote muur, appelbloesem, adelaarsvarens, monumentale beuken en waterdrieblad een kleine greep uit de flora die de Woldberg rijk is. En wat moet je doen als je de weg kwijt bent en je mobiel leeg is? Kijk naar de mossen die op de bomen groeien. De kant waar het meeste mos op groeit, ligt meestal in het noorden. Zo weet je gemakkelijk dat je geen rondjes loopt in het bos. De aanwezige flora biedt niet alleen mooie plaatjes voor Instagram maar is ook nog functioneel.

Behalve de flora was er aandacht voor de fauna.
Vogels zijn in grote aantallen aanwezig op De Woldberg, we hoorden een aantal soorten zoals tjiftjaf, koolmees, boomklever en zanglijster. Vooral de zwarte specht maakt gebruik van de natuurlijke holen die in de oude beuken voorkomen. En bij toeval vloog er nog 1 een rondje vlak langs de groep deelnemers.
Insecten staan vaak als plaagdieren bekend, maar niets is minder waar. Zo zijn ze een belangrijk onderdeel van de biodiversiteit en een van de redenen om dode bomen te laten staan. Zo was heel zichtbaar bij een oude beuk hoe deze langzaam verteerd wordt door insecten. De behaarde bosmier (meestal rode bosmier genoemd) had al veel organisch materiaal verzameld voor het nest, waarbij alleen het bovengrondse deel goed zichtbaar is. De ingang van dit nest ligt op het Z-ZW, waardoor het lekker warm is in de woning.

Kennismaking met werk- en natuurgroepen
De wandeling gaf een klein inkijkje van wat je kan verwachten van de verschillende werk- en natuurgroepen van beide verenigingen. Na afloop van de wandeling stonden de coördinatoren van de groepen klaar om hun groep te presenteren aan de deelnemers. Met gebruik van fotomateriaal, natuurlijk materialen en veldmaterialen vertelden de coördinatoren enthousiast over hun ervaringen.

Dankzij heerlijke koffie en thee van Tuk’s Theehuis werd het een gezellig samenzijn en verwelkomen beide verenigingen een aantal nieuwe leden.